Parkering diskriminerer ikke-digitale
UGENS KOMMENTAR: Knap 20 % af Danmarks befolkning er ”digitalt udfordrede”, og det bliver der ikke nødvendigvis taget hensyn til, hvis de bevæger sig ind på et parkeringsområde, der er privatejet og administreret af et parkeringsselskab.
I hvert fald ikke hvis parkeringsområdet er administreret af OPARKO, der siden 1. december har indført deres mere end almindeligt ”smarte” løsninger ikke bare ved Frihedens Butikscenter, men også ved Kronen i Vanløse og ved Vallensbæk Stationstorv. Alle tre steder har løsningen medført så stor storm for selskabet, at de har annulleret alle afgifter fra den 1.-17. december.
At OPARKOs løsning er diskriminerende for borgere, der er ikke-digitale eller ”digitalt udfordrede” er åbenlyst – og det må der simpelthen komme lovgivende øjne på i en fart. Kan vi virkelig tillade et samfund, hvor en gruppe af borgere, som dels har brug for at kunne køre i bil til centret, dels har brug for at kunne parkere tæt på elevatoren, ikke længere kan komme i det lokale center? Nej vel!
Så tak til vores lokale medlem af Folketinget Maria Durhuus for at reagere på vores henvendelse.
At parkeringsselskabet administrerer et område til ugavn for butikscentrets ikke-digitale kunder, fritager dog ikke ejeren af butikscentret, NREP, for et ansvar for at tænke klogt og kundevenligt. Man undres såre over, at de tilsyneladende fortsat ikke har forstået alvoren for både centrets butikker og kunder.
Af Niels Erik Madsen