En opfordring: Klag, klag, klag!

En opfordring: Klag, klag, klag!

UGENS KOMMENTAR: De færreste holder sig tilbage, når der skydes efter parkeringsselskaber.

Og det giver ærlig talt sig selv, fordi selskaberne i langt de fleste tilfælde slår en umanerlig stor mønt på helt almindelige menneskers glemsomhed eller manglende viden om, at reglerne er blevet ændret i løbet af natten.

Det er præcis hvad der er sket ved to parkeringsområder ved Frihedens Butikscenter. Den 1. december var der nye regler for to områder ved butikscentret og skiltene i parkeringskælderen var end ikke sat op på væggen. Dermed er det heller ikke det mindste svært at se sig sur på det nye selskab i Hvidovre: OPARKO – som centrets ejer har entreret med.

Chefkonsulenten fra FDM siger det ganske præcist, når han påpeger, at det mest af alt ligner et parkeringsselskab og en ejer af centret, der ser stort på kundeservice og foretrækker kortvarig indtjening. Til skade ikke bare for kundernes pung, men da så bestemt også for centrets forretninger, der formentlig kan se en reduceret julehandel i øjnene.

I den forløbne uge har vi på redaktionen modtaget et utal af kopier af afgifter, der alle drejede sig om forseelsen ”ikke at have registreret sig”. OPARKOs tilsyneladende godt virkende kamera har registreret, at ingen af de formastelige har holdt der mere end de to gratis timer. Men kameraet er altså ikke til for kunderne, der kommer og lægger deres penge i centret, men udelukkende til for parkeringsselskabet.

At en ejer af centret ikke har fået den tanke: At parkering skal være til for kunderne og ikke for parkeringsselskabet er absurd ringe. At en ejer af centret ikke straks får gjort noget for at sikre, at kunderne oplyses korrekt og grundigt er ligeledes absurd ringe. I skrivende stund, den 17. december, er der fortsat ikke gjort noget væsentligt fra centrets ejers side for at oplyse kunderne om de nye regler. Det er absurd ringe og vidner om en meget lille forståelse for kunder og kundegrundlag i Frihedens Butikscenter.

Tilbage står nu et ukendt, men, at dømme efter debatten, meget stort antal kunder, der står til at skulle betale en eller flere afgifter på 970 kr.

Det anstændige at gøre fra pladsejerens side vil naturligvis være at få parkeringsselskabet til at eftergive samtlige parkeringsafgifter udstedt mellem 1. december og frem til der er rimelig og lovpligtig skiltning på plads. Dertil reel kameragenkendelse til kundernes fordel i stedet for til deres ulempe, samt tiltag til at også de ikke-digitale kunder kan parkere i områderne – uden at få en afgift.

I stedet nøles der bare og henvises til, at man kan klage til OPARKO. Men også det kan jo gå hen og være umuligt at gøre for ikke-digitale borgere.

FDM’s klare anbefaling er, at man skal klage, hvis man har fået en afgift. Og argumentet er, at der faktisk ikke er skiltet efter reglerne ved indkørslerne fra Hvidovrevej. Ligeledes har der været vildledende skiltning ved nedkørslerne til parkeringskælderen.

Så klag, klag, klag!

Af Niels Erik Madsen
menu
menu