Tillykke til Gungehus med de flotte resultater – men hvorfor skære i andre folkeskoler?

Tillykke til Gungehus med de flotte resultater – men hvorfor skære i andre folkeskoler?

Vi sidder tilbage med en flad fornemmelse, skriver skolebestyrelsen fra Risbjerg:

LÆSERDEBAT: Et stort tillykke til Gungehus’ lærere og ikke mindst elever med de flotte resultater de har opnået til de nyligt afholdte eksamener. Hvor er det glædeligt at se, at udviklingen i folkeskolen kan ændres med en målrettet indsats!

I skolebestyrelsen på Risbjergskolen sidder vi dog tilbage med en lidt flad fornemmelse, når vi læser om de initiativer, der er igangsat på Gungehus. Initiativer, som vi på Risbjergskolen har knoklet for at finde råderum til også at indføre hos os, men som desværre ikke længere er muligt på grund af kommunens nye budgettildelingsmodel på folkeskoleområdet.

Kommunens fremlagte budgetforslag indeholder flere målrettede investeringer på udvalgte folkeskoler, som finansieres af generelle besparelser på folkeskoleområdet. Paradoksalt nok vil politikerne have os til at tro, at der bliver investeret i fremtiden og i vores børn og unges uddannelse – men sådan forholder virkeligheden sig desværre ikke. Sara Benzon udtalte i forbindelse med den nye budgettildelingsmodel, at det var Robin Hood-metoden, altså at man stjæler fra de rige og giver til de fattige. Sandheden er desværre, at der ikke findes rige folkeskoler i Hvidovre. Hvad endnu værre er, at udtalelsen er direkte forkert, når man ser på, hvad de enkelte skoler har at drive skole for per elev.

Nedenfor ses henholdsvis beløb per elev, samt elevantal for alle folkeskoler i Hvidovre.

Risbjergskolen har i 2024 20 pct. mindre at drive skole for per elev sammenlignet med Engstrandskolen, som er den skole som har det højeste beløb per elev, at drive skole for. Hvori består rimeligheden i, at de skoler der har færrest penge til at drive skoler for, skal finansiere yderligere investeringer i udvalgte folkeskoler?

Mange udfordringer

Desværre står vi på Risbjergskolen over for en række udfordringer. Vi er udfordret på det faglige niveau og vores løfteevne er ikke god nok. Hvis man kigger på resultaterne for afgangseksamen for 2022/2023 er Risbjergskolen den eneste skole i Hvidovre, der klarer sig signifikant dårligere end forventet.

Denne udvikling sammenholdt med mange elever der desværre ikke trives i folkeskolen, er selvsagt noget, der kræver fokus og investeringer til at få løst. Desværre bliver det endnu mere besværliggjort af de besparelser, der har ramt Risbjergskolen. Med den nye budgettildelingsmodel skal Risbjergsskolen spare, hvad der svarer til lige under fire lærerstillinger – eleverne og udfordringerne forbliver de samme. Hvor skal ressourcerne til at få løst disse udfordringer komme fra?

Sara Benzon udtaler i avisen i forrige uge, at vi skal lære af Gungehus og sikre os at de tiltag der har virket på Gungehus bliver implementeret på de andre skoler. Lad os gøre det helt klart: Der er intet vi hellere vil end have flere to-lærer lektioner, læsevejleder osv. Men budgettet rækker ganske simpelt ikke til det.

Skolebestyrelsen har givet udtryk for vores bekymring i forbindelse med høringssvar vedr. budgettildelingsmodellen.

Efter vedtagelsen har vi yderligere skrevet et brev til alle medlemmer af kommunalbestyrelsen og et læserbrev i Hvidovre Avis. Eneste reaktion er fra borgmesteren der konstaterer at: ”Jeg vil understrege, at der ikke er tale om en besparelse for det samlede skoleområde, men et tiltag der skal skabe en mere retfærdig økonomi skolerne imellem.” Umiddelbart virker det til at vi har en meget forskellig opfattelse af hvad retfærdig betyder.

Vi har i skolebestyrelsen givet utallige opfordringer til at kommunalbestyrelsen at komme på besøg på Risbjergskolen og få en gennemgang af skolens budget samt et indblik i hverdagen. Vi har aldrig modtaget svar på disse invitationer, men invitationen står stadig ved magt hvis I ønsker at tage imod den.

Med venlig hilsen

Skolebestyrelsen på Risbjergskolen

menu
menu