Skolechef om CEPOS-undersøgelse: - Vi kommer til at sætte ind med en målrettet indsats...

Skolechef om CEPOS-undersøgelse: - Vi kommer til at sætte ind med en målrettet indsats...

Hvidovre Kommune tager den årlige CEPOS-undersøgelse alvorligt

NYHEDER: Årets CEPOS-analyse af skolernes evne til at løfte eleverne er et redskab, som Hvidovre Kommune bruger aktivt.
Hvidovres centerchef for Skole- og Uddannelse, Ole Møller Laursen, forklarer i det følgende, hvad kommunen kan bruge undersøgelsen til, og hvad der kan være årsag til, at nogle skoler løfter deres elever bedre end forventet - og andre løfter mindre end forventet.
Hvad er Hvidovre Kommunes reaktion på CEPOS' analyse af, hvor dygtige skolerne i Hvidovre er til at løfte eleverne?
- Vi læser altid den årlige undersøgelse fra CEPOS om vores skolers evne til at løfte elevernes faglige niveau ud fra deres individuelle forudsætninger grundigt. Og i den seneste undersøgelse ser vi et lidt blandet billede, hvor nogle skoler klarer sig bedre end tidligere, mens andre har det sværere. Der er mange forskellige faktorer, der påvirker en skoles faglige resultater – og som her løfteevnen – og de varierer fra år til år. Som skolevæsen bruger vi CEPOS-undersøgelsen og de årlige resultater af skolernes afgangsprøver til sammen med enkelte skoler at vurdere, om der er skoler, der har behov for en målrettet indsats fx i udskolingen. Og vi kommer til at bruge de gode erfaringer med en målrettet indsats fra Gungehus- og Frydenhøjskolen på tværs af skolerne, siger Ole Møller Laursen, der er Centerchef for Skole og uddannelse i Hvidovre Kommune.
Hvorfor ligger en såkaldt ressourcestærk skole som Risbjergskolen i bunden?
- Vi har ved sommerens afgangsprøver set, at enkelte skoler fx Risbjergskolen i år lå under det kommunale gennemsnit i bl.a. mundtlig dansk og naturfag – og det
påvirker skolens placering i årets CEPOS-undersøgelse. Vi kender ikke den fulde årsag til, at Risbjergskolens elever ligger lavere end forventet i årets afgangsprøver, men det kan bl.a. hænge
sammen med, at elevsammensætningen har ændret sig i forhold til faglige forudsætninger og behov, forklarer Ole Møller Laursen og tilføjer:
 - Vi kommer til at sætte ind med en målrettet indsats for at vende udviklingen. Vi har for de skoler, der er særligt udfordret iværksat forløb, hvor kommunens faglige konsulenter vejleder skolernes faglige
personale, og hvis det er behov for det også er med ude i undervisningen, lyder det fra Ole Møller Laursen.
Hvorfor ligger Gungehusskolen og Frydenhøjskolen i top?
- Vi har tidligere fortalt, hvordan Gungehusskolen i sommer opnåede en positiv forbedring ved afgangsprøverne sammenlignet med årene før. Der er arbejdet intensivt bl.a. med læsevejledning og en styrket indsats og samarbejde mellem lærerne har resulteret i, at skolen i sommer havde kommunens højeste gennemsnit i dansk – og bl.a. på den baggrund også klarer sig godt i CEPOS-undersøgelsen. På samme måde ligger Frydenhøjskolen godt i CEPOS-undersøgelsen på baggrund af imponerende resultater i engelsk og naturfagseksamenerne hjulpet på vej af en målrettet indsats fra udskolingslærere med stor erfaring med skolens elevgruppe, fortæller Ole Møller Laursen og tilføjer.
- Desuden har Frydenhøjskolens matematikvejleder haft fokus på at genskabe glæden ved matematik ved at skabe succesoplevelser for eleverne. De forskellige resultater skolerne
imellem viser, hvor stor betydning målrettede indsatser kan have for elevernes præstationer. Mens nogle skoler har formået at skabe positive forandringer, står andre over for en fokuseret indsats for at forbedre elevernes resultater, slutter centerchefen.

red
menu
menu