Skolebestyrelsen på Risbjergskolen har søgt aktindsigt: Formanden for Børne- og Uddannelses udvalget vildleder borgerne
LÆSERDEBAT: I juni 2024 vedtog man i kommunalbestyrelsen en ny budgettildelingsmodel, som er den model der fordeler det afsatte budget mellem skolerne. Skolerne i Hvidovre modtager ikke lige mange penge da der tages højde for antal af elever, socioøkonomi mm.
Den nye model vil nedsætte andelen markant til Langhøj, Risbjerg og Dansborgskolen i en sådan grad at det vil få mærkbare negative konsekvenser for både lærere og elever.
Skolebestyrelserne har siden juni måned forsøgt at få politikerne i dialog gennem læserbreve i lokale medier, direkte breve og fremmøde på kommunalbestyrelsesmødet – indtil nu uden held.
I et læserbrev den 4/9 i Hvidovre Avis påpegede vi, via en aktindsigt hos Hvidovre Kommune, at Risbjergskolen, Dansborgskolen og Langhøjskolen er de skoler der har det laveste budget pr. elev til at drive skole for.
Onsdag den 11/9 gik formand for Børne- og Uddannelsesudvalget Sara Benzon endelig i dialog med skolebestyrelserne med hendes læserbrev i Hvidovre avis, men argumenterer for at den nuværende budgettildelingsmodel er uretfærdig og ikke giver alle børn i Hvidovre kommune de samme forudsætninger i folkeskolen.
Sara Benzon nævner også, at man ikke kan sammenligne de forskellige skolers budgetter: ”Tildelingen af budget afhænger nemlig af socioøkonomi i skoledistriktet, skolernes særopgaver og antallet af elever på skolen og i klasserne. Man kan derfor ikke lave en direkte sammenligning af skolernes økonomi ud fra tildelt beløb pr. elev. Billedet er noget mere nuanceret, og grundtanken i modellen er netop, at det budget, den enkelte skole får, skal svare til skolens opgaver”. Med andre ord, den måde vi sammenlignede de forskellige folkeskolers budget i vores læserbrev 4/9 var ikke korrekt.
På baggrund af den udtalelse har skolebestyrelserne søgt aktindsigt hos Hvidovre kommune for at se om argumenterne holder vand.
Vi har sammenlignet skolernes budgetter ud fra det samlede budget minus evt. særbevillinger til modtageklasser, profilskoler, socioøkonomiske reguleringer mm så tallene bliver renset for diverse tilskud og dermed sammenlignelige. Vi kan med denne sammenligning konkludere at der med de ”rensede” tal stadig er en forskel på 20% fra den skole med det laveste budget til den skole med det højeste budget. Konklusionen er dermed den samme som i vores læserbrev 4/9.
Denne fordeling mener kommunalbestyrelsen altså ikke giver alle børn i Hvidovre kommune lige samme forudsætninger i folkeskolen.
Den nye model, som ifølge kommunalbestyrelsen er mere retfærdig, øger denne forskel yderligere til 34% mellem skolen med det laveste budget til den skole med det højeste. Hertil kommer så særbevillinger til modtageklasser, tilskud til profilskoler mm.
Vi kan derfor konkludere at Sara Benzons udtalelse ikke holder vand og at hun direkte vildleder borgerne med hendes udtalelse i Hvidovre Avis den 11/9. Man kan derfor ikke undlade at tænke over hvilke fakta der ligger til grundlag for politikernes beslutning? Er de rent faktisk klar over konsekvenserne af deres beslutninger?
På uddannelsesstatistik.dk viser data fra seneste afgangsprøver i 2024 at en af de skoler, der med den nye model, skal have øget sit budget, er den eneste i kommunen som klarer sig bedre end forventet. Samtidig er en af de tre skoler som skal afgive penge, den eneste skole i kommunen som klarer sig under det forventede niveau.
Trivselsmålingen viser stort set det samme blandt de pågældende skoler. Så hvilke fakta gør at politikkerne mener at en ny model er mere retfærdig?
Det er svært for skolebestyrelserne at gennemskue om politikerne er klar over det og hvilke fakta de har tilgængelige, simpelthen fordi de ikke ønsker en dialog med os. De tre skolebestyrelser har gennem flere omgange forsøgt at råbe kommunalbestyrelsen op og komme i dialog, men ingen henvendelser er blevet besvaret – i bedste fald har vi fået en standard mail fra borgmesterens assistent. Hvorfor vil man ikke i dialog? Er det fordi, at man godt ved at argumenterne for en ændring ikke holder vand? At man ikke ønsker at kende til den reelle status på folkeskoleområdet?
Skolebestyrelserne anerkender til fulde, at der helt sikkert kan være udfordringer på andre folkeskoler i kommunen, men kan det være rigtigt at tre skoler, der repræsenterer 40% af de samlede folkeskoleelever i Hvidovre, skal medfinansiere de skoler der ikke er økonomisk bæredygtige?
Kan det passe, at vi ikke kan få et klart svar fra kommunalbestyrelsen, og at de stadig ikke ønsker en dialog med de skolebestyrelser, der repræsenterer 40% af de samlede folkeskoleelever i kommunen?
Med venlig hilsen
Skolebestyrelsen på
Risbjergskolen