Parkeringsproblemerne fortsætter ved Frihedens Butikscenter

Parkeringsproblemerne fortsætter ved Frihedens Butikscenter

OPARKO og NREP svarer ikke på Hvidovre Avis’ spørgsmål, men det gør FDM, og derfra lyder det blandt andet – og igen: Klag

NYHEDER: Kører man ind til Frihedens Butikscenter via Hvidovrevej ved McDonalds og ud via ”bagsiden” og Strandmarksvej, risikerer man at få en uberettiget parkeringsafgift fra OPARKO.

Hvidovre Avis har fået en række henvendelser fra kunder i Frihedens Butikscenter, der har gjort netop det, og som efterfølgende har modtaget en afgift fra OPARKO, selv om de har parkeret ved centret i under 2 timer.

En bilist skulle f.eks. hente et familiemedlem, der fik fri fra arbejde på McDonald’s kl. 20. Vedkommende kørte ind på OPARKOs område via Hvidovrevej, standsede og kørte kort efter ud via Strandmarksvej. Dagen derpå gjorde vedkommende præcis det samme, og kort efter modtog bilejeren en afgift for at have parkeret i OPARKOs område i ca. et døgn.

Hvidovre Avis har spurgt OPARKOs CEO Kasper Daae, om deres kameraregistrering virker, når kunderne forlader deres område via Strandmarksvej. Han svarer ikke på avisens spørgsmål. Hvidovre Avis har desuden spurgt NREP, om de er tilfredse med deres samarbejde med OPARKO. NREPs Kristian Lærke henviser til en ekstern kommunikatør, NREP har entreret med, der dog heller ikke svarer Hvidovre Avis.

Krav på dokumentation

FDMs chefkonsulent Dennis Lange vil til gengæld gerne svare Hvidovre Avis  -  han fastslår, at det er OPARKO, der skal bevise, at man som parkant har parkeret i området uden at overholde de givne retningslinjer.

– Hvis man får en afgift, man mener er forkert, skal man klage skriftligt til det pågældende parkeringsselskab. Kan man ikke blive enig med selskabet, og mener man fortsat, at afgiften er forkert, har man mulighed for at indbringe sagen for Parkeringsklagenævnet, siger Dennis Lange.

Chefkonsulenten tilføjer, at det aldrig er parkanterne, der skal bevise, at de har overholdt parkeringsbestemmelserne for området - eller om de overhovedet har været der, som en bilist fortæller Hvidovre Avis, at han er blevet bedt dokumentere af OPARKO.

Har man som parkant krav på at få fotodokumentation fra OPARKO på, at man har parkeret i strid med deres regler?

– Det er til enhver tid parkeringsselskabet, der skal kunne dokumentere, at den påståede forseelse er begået. Hvis selskabet ikke vil udlevere denne dokumentation, kan det efter omstændighederne have såkaldt processuel skadevirkning for selskabet – undladelse af at fremlægge nødvendige oplysninger kan få negative konsekvenser for selskabet i forbindelse med sagens afgørelse, siger Dennis Lange.

Har man som modtager af en afgift krav på at få at vide, hvilken konkret regel det er, man har brudt?

– Det følger af reglerne, at en kontrolafgift bl.a. skal indeholde oplysninger om hvilket eller hvilke parkeringsvilkår, der er overtrådt, siger Dennis Lange.

Dennis Lange oplyser desuden, at der er regler for, hvor længe et parkeringsselskab skal observere før der må udstedes en afgift.

– I forhold til observationslængde vil der skulle observeres i mindst 3 minutter ved et parkeringsforbud – 0 minutter ved et standsningsforbud. Men selskabet skal stadig kunne dokumentere, at der rent faktisk er sket en standsning eller en parkering, siger Dennis Lange.

Chefkonsulent Dennis Lange fra FDM tilføjer desuden, at afgifter eftersendt på den måde, som OPARKO gør, efter hans mening betegnes som ulovlig praksis af Forbrugerombudsmanden.

– Jeg vil i øvrigt også lige nævne Forbrugerombudsmandens afgørelse, hvor det slås fast, at det ikke er lovligt at pålægge en afgift ved blot at eftersende den. Afgiften skal påsættes forruden eller overdrages til føreren for at være lovligt pålagt, slutter chefkonsulenten.

 

key
menu
menu