Overdækning af Amagermotorvejen: Tilbagebetalingstid op mod 155 år
Politisk udvalg vil på et senere tidspunkt prioritere støjbegrænsende projekter
NYHEDER: Støjudvalg og det politiske udvalg Klima-, Miljø- og Teknikudvalget er nu blevet præsenteret for en overslagsberegning for den økonomiske bæredygtighed i overdækningsløsning med solceller af Amagermotorvejen.
– Tilbagebetalingstiden for en overdækning af Amagermotorvejen er beregnet til at ligge på mellem 24 år og 155 år. Et realistisk scenarie ligger tættere på de 155 år end de 24 år. Solpaneler skønnes af producenterne at holde i ca. 20 år. Overslagsberegningerne viser, at der fortsat er et stort tre- til firecifret millionbeløb i gæld i projektet efter 20 år, fremgår det af den beregning, som de to udvalg er blevet præsenteret for.
Beregningen er lavet på baggrund af Vejdirektoratets mulighedsstudie af overdækningsløsninger.
Det er Hvidovre Kommunes administrative styregruppe for overdækningen af Amagermotorvejen, der har foretaget nogle overslagsberegninger for at undersøge, om det er muligt at skabe en balanceret anlægsøkonomi for en overdækning af Amagermotorvejen, hvor en del af vejstrækningen overdækkes mod støj og beklædes med solceller.
– Den administrative styregruppe var interesseret i at få indsigt i, om indtægten fra solcellernes strømproduktion kan dække projektets anlægsudgifter, og på den måde undersøge om projektet kan være økonomisk selvbærende, står der i den sagsfremstilling, som de to udvalg blev forelagt.
Overslagsberegningerne er blot vejledende, idet der ikke indregnet renter i økonomiberegningerne. Økonomien i solcellerne er beregnet med afsæt i tal fra vejdirektoratet, Hvidovre Kommunes tidligere analyse af overdækningsløsninger af Amagermotorvejen samt oplysninger fra solcelleproducenter og solcellemontører fundet på disses hjemmesider.
– Overslagsberegningerne er således ikke baseret på en økonomi-energi-faglig vurdering, står der i sagen.
Trods den dårlige businesscase har Støjudvalget alligevel anbefalet Klima-, Miljø- og Teknikudvalget at der arbejdes videre med en overdækningsløsning af Amagermotorvejen.
– Støjudvalget anbefalede, at Hvidovre Kommune fortsat skal arbejde for en overdækning af Amagermotorvejen på grund af forventede sundhedsmæssige effekter som følge af en støjreduktion, står der i sagsfremstillingen.
Af sagsfremstillingen fremgår det desuden, at udbygningsløsningen, dvs. de planlagte støjskærme uden overdækning, medfører en ganske betydelig støjreduktion, svarende til et fald i antallet af støjbelastede boliger på ca. 3.600.
– Dette sker trods stigende trafik som følge af Amagermotorvejens udbygning. Nedgangen i antallet af støjplagede boliger langs Amagermotorvejen skyldes den store mængde støjskærme, der indgår i udbygningsprojektet, står der i sagen.
Det fremgår desuden, at en overdækningsløsning af en delstrækning af Amagermotorvejen efter udbygningsprojektet, vil give en forholdsvis begrænset reduktion af støjen i området, særligt i og omkring boligområderne.
– Sammenholdt med udbygningsprojektet medfører Løsning 1 (kombination af hel og delvis overdækning) ca. 500 færre antal støjbelastede boliger end udbygningsprojektet alene. Løsning 2 vil medføre yderligere ca. 70 færre støjbelastede boliger i området omkring Gammel Køge Landevej i Brøndby Strand i forhold til Løsning 1, står der i sagsfremstillingen.
Klima-, Miljø- og Teknikudvalget tog beregningerne til efterretning og besluttede, at udvalget på et senere tidspunkt behandler en sag om prioritering af støjbegrænsende projekter fra Støjhandlingsplanen og andre støjbegrænsende projekter, som ikke indgår i Støjhandlingsplanen.
– Tilbagebetalingstiden for en overdækning af Amagermotorvejen er beregnet til at ligge på mellem 24 år og 155 år. Et realistisk scenarie ligger tættere på de 155 år end de 24 år. Solpaneler skønnes af producenterne at holde i ca. 20 år. Overslagsberegningerne viser, at der fortsat er et stort tre- til firecifret millionbeløb i gæld i projektet efter 20 år, fremgår det af den beregning, som de to udvalg er blevet præsenteret for.
Beregningen er lavet på baggrund af Vejdirektoratets mulighedsstudie af overdækningsløsninger.
Det er Hvidovre Kommunes administrative styregruppe for overdækningen af Amagermotorvejen, der har foretaget nogle overslagsberegninger for at undersøge, om det er muligt at skabe en balanceret anlægsøkonomi for en overdækning af Amagermotorvejen, hvor en del af vejstrækningen overdækkes mod støj og beklædes med solceller.
– Den administrative styregruppe var interesseret i at få indsigt i, om indtægten fra solcellernes strømproduktion kan dække projektets anlægsudgifter, og på den måde undersøge om projektet kan være økonomisk selvbærende, står der i den sagsfremstilling, som de to udvalg blev forelagt.
Overslagsberegningerne er blot vejledende, idet der ikke indregnet renter i økonomiberegningerne. Økonomien i solcellerne er beregnet med afsæt i tal fra vejdirektoratet, Hvidovre Kommunes tidligere analyse af overdækningsløsninger af Amagermotorvejen samt oplysninger fra solcelleproducenter og solcellemontører fundet på disses hjemmesider.
– Overslagsberegningerne er således ikke baseret på en økonomi-energi-faglig vurdering, står der i sagen.
Trods den dårlige businesscase har Støjudvalget alligevel anbefalet Klima-, Miljø- og Teknikudvalget at der arbejdes videre med en overdækningsløsning af Amagermotorvejen.
– Støjudvalget anbefalede, at Hvidovre Kommune fortsat skal arbejde for en overdækning af Amagermotorvejen på grund af forventede sundhedsmæssige effekter som følge af en støjreduktion, står der i sagsfremstillingen.
Af sagsfremstillingen fremgår det desuden, at udbygningsløsningen, dvs. de planlagte støjskærme uden overdækning, medfører en ganske betydelig støjreduktion, svarende til et fald i antallet af støjbelastede boliger på ca. 3.600.
– Dette sker trods stigende trafik som følge af Amagermotorvejens udbygning. Nedgangen i antallet af støjplagede boliger langs Amagermotorvejen skyldes den store mængde støjskærme, der indgår i udbygningsprojektet, står der i sagen.
Det fremgår desuden, at en overdækningsløsning af en delstrækning af Amagermotorvejen efter udbygningsprojektet, vil give en forholdsvis begrænset reduktion af støjen i området, særligt i og omkring boligområderne.
– Sammenholdt med udbygningsprojektet medfører Løsning 1 (kombination af hel og delvis overdækning) ca. 500 færre antal støjbelastede boliger end udbygningsprojektet alene. Løsning 2 vil medføre yderligere ca. 70 færre støjbelastede boliger i området omkring Gammel Køge Landevej i Brøndby Strand i forhold til Løsning 1, står der i sagsfremstillingen.
Klima-, Miljø- og Teknikudvalget tog beregningerne til efterretning og besluttede, at udvalget på et senere tidspunkt behandler en sag om prioritering af støjbegrænsende projekter fra Støjhandlingsplanen og andre støjbegrænsende projekter, som ikke indgår i Støjhandlingsplanen.