Hornsleths farlige kunst

Hornsleths farlige kunst

- i Søndagshjørnet med Keld Broksø på Kulturhus Risbjerggaard

ARRANGEMENT: Kunstneren, provoen og forretningsmanden, Kristian von Hornsleth, skaber debat når han lægger sig ud med den gode smag, politisk korrekthed og såkaldt pæn kunst. 24. november i Søndagshjørnet kl. 14-15.30 på Kulturhus Risbjerggaard fortæller han hvorfor i et interview med Keld Broksø.
”Kunst skal være farligt – ellers er det bare dekoration.” Sådan lyder det fra Kristian von Hornsleth, som du kan møde i en ualmindelig, humoristisk og skarp søndagssamtale med den lands- og i nogle sammenhænge verdenskendte - provokunstner Kristian von Hornsleth, der har verden som arbejdsplads.
Som da han fik en landsby i Uganda til at tage sit efternavn. Eller solgte dekorerede investeringsanparter i våbenindustrien. Eller sænkede en kæmpe stålskulptur med DNA-prøver ned i Marianergraven. Hornsleth står også bag vilde skulpturer og malerier kombineret med fotos, hvor hverken sex eller kongehuset er tabu.
 I Søndagshjørnet går journalist, forfatter og kommunikationsrådgiver, Keld Broksø, til stålet i et interview: For ”hvad fanden er meningen, Kristian von Hornsleth?” lyder spørgsmålet formuleret helt i kunstnerens ånd. Hans kunst er nemlig ikke kun provokationer for provokationens skyld - eller forsøg på at være anderledes blot for at være anderledes. Der er mening bag. Keld Broksø spørger ind til, hvad vi kan lære om og af anderledes kunst? Og måske lære noget om os selv gennem mennesket bag kunstens tilsyneladende vanvid, som ikke er mere vanvittigt end der er forretning bag?
Lands- og verdenskendt
Kristian von Hornsleth er student fra Herlufsholm Kostskole og gik på Kunstakademiets Arkitektskole. Først i 2006 blev han lands- og verdenskendt, da han lancerede sit Uganda landsby-projekt for at sætte fokus på “handel med den 3. Verden”. En hel landsby tog kunstnerens efternavn, mod en gris eller ged i bytte. Projektet skabte forargelse. Amnesty International rejste kritik ligesom Ugandas ambassadør i Danmark ved udstillingen, der viste dekorerede fotos af folk fra Uganda med identitetskort med deres nye navn ”Hornsleth”.
I 2008 solgte Hornsleth dekorerede anparter i våbenindustrien. Afkastet blev investeret humanitært. Der er nu udstedt hundredvis af anparter. Ved projektets generalforsamling i 2023 blev dele af pengene brugt på 1.000 hektar regnskov i Panama og på aktier i en benprotesefabrik. Den årlige generalforsamling er en netværksklub. Anpartshavere mødes på  skydebanen til konkurrenceskydning, hvorpå der er middag i Hornsleths showroom, hvor beslutningerne tages. Turen går senere til Hornsleth Bar i København - et andet sideprojekt. Hornsleth-barerne har vægmalerier, collager, lamper og drinks designet af Hornsleth.
Kunst i Marianergraven
 I 2013 afsluttede Hornsleth ”Deep Storage Project,” der bygger på tanken om det evige liv – når alt andet slutter. En otte gange elleve meter stjerneformet stålskulptur med DNA-prøver fra 4.000 personer, blev sænket ned i Marianergraven – verdenshavenes dybeste kløft. En dokumentarfilm om det ”Hornsleth - På dybt vand” kom på DR2.
Kristian von Hornsleth er også kendt for sin prangende kunstnersignatur midt i sine værker ”Horn$leth” – med dollars tegn. En signatur, som også ses på fronten til hans udstillingslokale i København, og alle værker fra værkstedet i Hellerup. Signaturen gør grin med en mere snobbet del af kunstverdenen, der ofte køber et navn mere end et værk.
Satiren lurer også i et slogan på flere værker – herunder mishandlede Rolex-ure: “Fuck You Art Lovers,” der kan ses som en drillende kommentar til rige samlere, der køber billederne. Det slogan sætter spørgsmålstegn ved både værker og prisdannelsen. Hornsleths kunst gør på den måde også grin med sig selv, kunstverdenen, og det narcissistiske i kulturen.
Hjemløse som kunst
I 2018 udstillede Kristian von Hornsleth en mindre gruppe hjemløse som mannequiner i glasmontrer. Det var en dansk afstikker af et projekt i London, hvor han solgte hjemløse som kunstværker. Dvs. som billeder og med GPS, så køberne kunne følge deres ”egen hjemløse” i gaderne. Igen var der mening i galskaben, som vakte enorm debat i England. Kristian von Hornsleth ville vise, at hjemløshed er et ubehageligt symbol på alt, hvad der er galt.
Kristian von Hornsleths kunst har også markedsført store brands som Cocio, Gajol, ILVA og Netto i gråzoner mellem kunst og markedsføring. Det har gjort Kristian von Hornsleth ildeset i dele af kunstverdenen. Nogle kritikere har kaldt den ”værdiløs.” Men ikke mere end der efter et rambuktyveri i Kristian von Hornsleths showroom i marts 2024 på Vasbygade blev stjålet kunst for 594.000 kroner, lød det i et anklageskrift mod tyvene.
Hornsleth har skabt sig et navn, delvist uafhængigt af den øvrige kunstverden. I Søndagshjørnet kommer interviewet ind på hvordan. Den sidste halve time er reserveret til publikums spørgsmål. Billetter á 75 kr. fås via Kulturhus Risbjerggaard hjemmeside
menu
menu