Budgetarbejdet er skudt i gang: Alle områder står for skud i årets budgetarbejde

Budgetarbejdet er skudt i gang: Alle områder står for skud i årets budgetarbejde

Ældre, sundhed, børneområdet og kultur og fritid står for skud

NYHEDER: Arbejdet med Hvidovre Kommunes årlige budget er netop skudt i gang og vælger lokalpolitikerne at følge administrationens budgetforslag, så er der udsigt til besparelser på både ældre- og sundhedsområdet, børne- og uddannelsesområdet og kultur- og fritidsområdet.

Her på siden præsenterer Hvidovre Avis nogle af de besparelsesforslag, der formentlig vil vække mest opmærksomhed. Det skal dog understreges, at der foreløbig udelukkende er tale om forslag, som endnu ikke er politisk vedtaget.

Lukning af borgerservice om lørdagen - besparelse 100.000kr.

Åbningstiden hos Borgerservice har flere år i træk været en del af de politiske drøftelser for at finde besparelser. Således også i år, hvor Hvidovre Kommunes administration peger på, at der kan findes en årlig besparelse på 100.000kr. ved at lukke Borgerservice om lørdagen.

- Ophør med lørdagsåbent i Borgerservice, bortset fra i helt særlige situationer. Borgerne har mulighed for at bestille tid i åbningstiden på hverdage i stedet for. Lukning af Borgerservice om lørdagen vil medføre en besparelse på ca. 100.000 kr. om året. Besparelsen svarer til, at to medarbejdere ikke længere skal arbejde i 3 timer hver lørdag (samlet ca. 7,5 timer inkl. åbne/lukketid). Timerne udbetales som overarbejde, og forslaget medfører derfor ikke en personalemæssig reduktion, skriver administrationen om forslaget.

Rengøring: Medarbejdere skal arbejde 5% mere pr. time - besparelse 500.000kr.

I 2010 blev rengøringsopgaven lagt sammen i den fælles rengøringsenhed, og der blev aftalt rammer for opgaveløsningen, herunder hvor meget rengøringsassistenterne skal nå på en time.

- Rengøringen har siden da udviklet arbejdsgange og procedurer, som samlet har effektiviseret opgaveløsningen løbende. Forslaget her omfatter, at medarbejderne skal arbejde 5% mere pr. time. Personalemæssigt vil forslaget betyde en reduktion af personalegruppen med 6 medarbejdere, svarende til 3 årsværk, da medarbejderne ikke er på fuld tid. Reduktionen forventes ikke at kunne ske ved naturlig afgang, skriver Hvidovre Kommunes administration.

Administrationen påpeger, at forslaget kan have både ulemper og fordele. Den indlysende fordel er den økonomiske besparelser. Ulemperne beskrives som følgende:

- Besparelsesforslaget vil betyde et mindre fald i det nuværende serviceniveau, også selvom der er sket ændringer af arbejdsgange og kommet nye hjælpemidler. Den nuværende fleksibilitet ifht. institutioner, skoler og foreninger vil blive lidt lavere, da medarbejderne vil få en strammere arbejdsplan og arbejdsgange. Der er også risiko for, at forslaget vil påvirke sygefraværet, som er lavt. Ca. 80% af personalegruppen i Rengøring bor i Hvidovre Kommune, og Rengøring er en afdeling med stor social ansvarlighed, bl.a. har Rengøring mange Hvidovreborgere i nyttejob, praktik og løntilskud. Mulighederne for at tilbyde denne slags job vil blive begrænset med forslaget. Der er risiko for, at flere medarbejdere vil få svært ved at klare jobbet med den øgede arbejdsmængde, og flere i medarbejdergruppen vil også umiddelbart få svært ved at få et andet job, skriver Hvidovre Kommunes administration om forslaget.

Reduktion af tilskud til Hvidovre Teaterforening - besparelse 200.000kr.

Tilskuddet til Hvidovre Teaterforening foreslås reduceret med 200.000 kr., således at tilskuddet fra 2025 og frem udgør 346.850 kr.

- Hvidovre Teaterforening modtager et årligt tilskud, der ikke er reguleret via en aftale, og derfor kan reguleres fra år til år. Forslaget vil have betydning for de borgere, der benytter sig af foreningens udbud af forestillinger, da billetpriserne sandsynligvis vil stige og udbuddet sandsynligvis vil blive reduceret, da Hvidovre Teaterforening vil have et mindre budget til indkøb af forestillinger, og generelt vil skulle tilpasse foreningens aktivitetsniveau i forhold til reduktionen af det kommunale tilskud. Det er en generel bekymring i CenterMED, at denne type besparelser på sigt vil udhule mængden af tilgængelige kulturtilbud for Hvidovres borgere, skriver administrationen om forslaget.

Sponsorpulje nedlægges - besparelse 757.000kr.

Sponsorpuljen fordeles efter ansøgning til 2-årige projekter/sponsorater, og i gennemsnit får 9 til 10 foreninger tilskud.

- Foreninger, som er godkendt af Folkeoplysningsudvalget i Hvidovre Kommune, kan ansøge om tilskud fra sponsorpuljen, såfremt foreningen yder en målrettet indsats for kommunens børn og unge. Samtidig skal foreningen tydeligt kunne beskrive et betydeligt udviklingsprojekt for de kommende to år, som kommunens sponsorat kan bidrage til at realisere, og hvilken betydning projektet kan have for foreningen og byens borgere, skriver administrationen indledningsvist om forslaget.

Foreninger, som modtager tilskud fra puljen, skal præstere en række modydelser, eksempelvis få påtrykt kommunens logo på spillerdragt/træningsdragt, anvende kommunens logo på foreningens hjemmeside og oplyse, at kommunen yder sponsorstøtte, og anvende kommunens logo i informationsmateriale fra foreningen.

- Sponsorpuljen foreslås nedlagt, da størstedelen af tilskudsmodtagerne er gengangere i forhold til talent- og elitepuljen samt flere af de øvrige tilskudspuljer. Konsekvensen af forslaget kan være, at foreningerne ikke i samme grad som hidtil vil gennemføre fastholdelsesaktiviteter for særlige grupper. Aktiviteterne vil dog i et vist omfang kunne gennemføres via det medlemstilskud, som foreningerne fortsat modtager, skriver administrationen om forslaget.

Hæve forældrebetaling for børn i dagtilbud - besparelse 1,1 miokr.

Forældrebetalingen for en plads i et dagtilbud må maksimalt svare til 25 pct. af bruttodriftsudgiften.

Forældrebetalingen for en plads i et dagtilbud udgør ca. 24,7 pct. af bruttodriftsudgiften.

- For kommunen betyder det en mindreindtægt på estimeret 1,1 mio. kr. svarende til 34 kr. pr. plads pr. måned. Hvis forældrebetalingen hæves til det maksimale niveau (altså 25 pct. af bruttodriftsudgiften) vil forældrene således skulle betale 34 kr. mere pr. plads pr. måned. I 2025 vil pris- og lønfremskrivningen ligeledes påvirke taksterne for forældrebetaling, hvorfor forældrene pr. 1. januar 2025 vil opleve en større stigning end 34 kr., skriver administrationen og tilføjer, at der ikke vil ske ansættelse af flere pædagogiske medarbejdere som følge af forslaget.

Kommunen vil udelukkende få en større indtægt fra forældrebetaling.

- Forslaget har været drøftet i CenterMED den 22. april 2024. Der var opbakning til forslaget, og det blev bl.a. bemærket, at 34 kr. pr. måned ikke er meget for den enkelte forælder, slutter administrationen.

Ud over de her præsenterede spareforslag er der desuden foreslået besparelser ved at hæve taksten i Hvidovre Motionscenter, nedlæggelse af Familieliv Hvidovre, reduktion af åbningstiden i daginstitutionerne og SFO1 samt afskaffelse af lejerskole for 8. eller 9. klasse. Hvidovre Avis vil i de kommende uger frem til budgetvedtagelsen følge op på det politiske budgetarbejde og løbende præsentere flere af besparelsesforslagene.

Foto: Forældrebetalingen for en plads i et dagtilbud stiger.

red
menu
menu