Der skal investeres i det gode børneliv
– Vi har ikke råd til at lade være, mener SOPHIE BISGAARD FARGANIS og SARA BENZON:
LÆSERDEBAT:Endnu engang daler ansøgertallet til pædagoguddannelsen drastisk, pædagoger flygter fra faget og vores børn og unge mistrives. Der skal handling til fra politikernes side og selvom situationen lige nu er kritisk, er der faktisk noget der kan gøres og flere tiltag at vælge mellem, hvis vi skal sikre vores børn og unges pædagoger både nu og i fremtiden. En af dem er planlagt forberedelsestid til pædagogerne, for at højne kvaliteten af det pædagogiske arbejde.
Og når det ikke kommer oppefra, så må det komme længere nede - hvor kommunerne tager teten og arbejder aktivt for pædagogernes arbejdsvilkår og arbejder for at gøre faget mere attraktivt. Det kommer både til at gavne på rekrutterings- og fastholdelses området, da Hvidovre dermed bliver en attraktiv kommune at arbejde i, men det kommer i den grad også til at styrke det gode børneliv, ved at kvalificere den pædagogiske praksis, børnene befinder sig i hele dagen.
Landet over mangler der pædagoger og lige nu er pædagogandelen historisk lav. Under halvdelen af medarbejderne i daginstitutionerne er uddannede pædagoger og ifølge BUPL’s seneste trivselsundersøgelse, overvejer hele 49% af pædagogerne i praksis at forlade faget, ikke bare deres arbejdsplads, men hele pædagogfaget.
I Hvidovre Kommune har vi en målsætning der hedder, at pædagogandelen bør ligge på 70%. Lige nu ligger den på 53%. Derfor bør vi som kommune sætte ind og sikre pædagogerne fastlagt forberedelsestid der ligger udenfor deres normale arbejdstid. Lige nu er det op til den enkelte institution, at sørge for den fornødne tid til at pædagogerne kan forberede sig. Men med manglende ressourcer og med et ordvalg der er op til fri fortolkning, er der på ingen måde sikret forberedelsestid, til at kunne kvalificere det pædagogiske arbejde, sikre givtige og udviklende læringsmiljøer og sørge for alle børns trivsel og udvikling.
For hvad er den fornødne tid?
Hvor meget tid skal der egentlig til for at forberede, udføre og evaluere på pædagogiske aktiviteter, udvikle og understøtte gode læringsmiljøer, indarbejde både dagtilbudsloven og læreplanstemaerne i det pædagogiske arbejde, sikre det gode forældresamarbejde, udføre sprogtests, samtaler, indkøringer, tværprofessionelle indsatser, handleplaner, skoleforberedelse og sikre den generelle trivsel og udvikling for hvert enkelt barn, mens man også sikrer et inkluderende fællesskab?
At tro at alt det arbejde kan udføres i børnetiden, henover hovedet på børnene, er ikke bare naivt, men rent faktisk nedladende for både faget, pædagogerne og børnenes hverdag.
For når denne fornødne tid ligger i børnetiden, altså indenfor pædagogernes normale arbejdstider, så er det børnene, der må betale med manglende pædagoger omkring sig. Det er ikke godt nok.
Vi bør som kommune investere i den pædagogiske faglighed, som vi gang på gang får bevist, virker. Derfor skal vi som kommune sikre planlagt forberedelsestid, og nok af den, til pædagogerne. For vores børn og unges skyld.
Sophie Bisgaard Farganis, pædagog i kommunen OG Sara Benzon, formand for Børne- og Uddannelsesudvalget i Hvidovre, SF Hvidovre
Og når det ikke kommer oppefra, så må det komme længere nede - hvor kommunerne tager teten og arbejder aktivt for pædagogernes arbejdsvilkår og arbejder for at gøre faget mere attraktivt. Det kommer både til at gavne på rekrutterings- og fastholdelses området, da Hvidovre dermed bliver en attraktiv kommune at arbejde i, men det kommer i den grad også til at styrke det gode børneliv, ved at kvalificere den pædagogiske praksis, børnene befinder sig i hele dagen.
Landet over mangler der pædagoger og lige nu er pædagogandelen historisk lav. Under halvdelen af medarbejderne i daginstitutionerne er uddannede pædagoger og ifølge BUPL’s seneste trivselsundersøgelse, overvejer hele 49% af pædagogerne i praksis at forlade faget, ikke bare deres arbejdsplads, men hele pædagogfaget.
I Hvidovre Kommune har vi en målsætning der hedder, at pædagogandelen bør ligge på 70%. Lige nu ligger den på 53%. Derfor bør vi som kommune sætte ind og sikre pædagogerne fastlagt forberedelsestid der ligger udenfor deres normale arbejdstid. Lige nu er det op til den enkelte institution, at sørge for den fornødne tid til at pædagogerne kan forberede sig. Men med manglende ressourcer og med et ordvalg der er op til fri fortolkning, er der på ingen måde sikret forberedelsestid, til at kunne kvalificere det pædagogiske arbejde, sikre givtige og udviklende læringsmiljøer og sørge for alle børns trivsel og udvikling.
For hvad er den fornødne tid?
Hvor meget tid skal der egentlig til for at forberede, udføre og evaluere på pædagogiske aktiviteter, udvikle og understøtte gode læringsmiljøer, indarbejde både dagtilbudsloven og læreplanstemaerne i det pædagogiske arbejde, sikre det gode forældresamarbejde, udføre sprogtests, samtaler, indkøringer, tværprofessionelle indsatser, handleplaner, skoleforberedelse og sikre den generelle trivsel og udvikling for hvert enkelt barn, mens man også sikrer et inkluderende fællesskab?
At tro at alt det arbejde kan udføres i børnetiden, henover hovedet på børnene, er ikke bare naivt, men rent faktisk nedladende for både faget, pædagogerne og børnenes hverdag.
For når denne fornødne tid ligger i børnetiden, altså indenfor pædagogernes normale arbejdstider, så er det børnene, der må betale med manglende pædagoger omkring sig. Det er ikke godt nok.
Vi bør som kommune investere i den pædagogiske faglighed, som vi gang på gang får bevist, virker. Derfor skal vi som kommune sikre planlagt forberedelsestid, og nok af den, til pædagogerne. For vores børn og unges skyld.
Sophie Bisgaard Farganis, pædagog i kommunen OG Sara Benzon, formand for Børne- og Uddannelsesudvalget i Hvidovre, SF Hvidovre