Der skal være skilt ved indkørsel, for at der kan udstedes afgifter

Der skal være skilt ved indkørsel, for at der kan udstedes afgifter

FDMs Chef­konsulent mener ikke, at nye p-regler ved Frihedens Butikscenter er til for at skabe gode forhold for kunderne

NYHEDER: Mangelfuld og vildledende skiltning kan være åbningen for, at kunder kan få medhold i deres klager over p-afgifter udstedt ved Frihedens Butikscenter siden 1. december.

Sådan lyder det fra FDMs Chefkonsulent Dennis Lange til Hvidovre Avis. Blandt andet påpeger chefkonsulenten, at der skal være skiltning ved indkørslen til parkeringsområdet. Da Hvidovre Avis var forbi Frihedens Butikscenter tirsdag den 17.12., var der fortsat ikke skiltet ved indkørslen til parkeringsområdet, når man kører ind fra Hvidovrevej. Kører man til p-kælderen ligeledes fra Hvidovrevej, er der heller ikke der skiltning, før man er godt nede af rampen til kælderen. 

Hvilke krav er der til skiltning, for at OPARKO kan udstede en afgift?

– For at parkeringsselskabet lovligt kan udstede parkeringsafgifter, skal der være et sort skilt med et hvidt P og en undertavle ved indkørslen til parkeringsområdet. Det er en af forudsætningerne, og det skal der være ved alle indkørsler til parkeringsområdet, siger Dennis Lange, der er Chefkonsulent hos FDM.

 Vil det sige, at man kan klage over afgiften, hvis der ikke er skiltning ved indkørslen?

– Ja, det kan man. Jeg vil anbefale, at man gør det skriftligt, og hvis man ikke får noget ud af det, vil jeg anbefale, at man går videre og klager til Parkeringsklagenævnet, siger Dennis Lange.

 Gule bannere sagde noget andet
I nogle dage efter den nye ordning var blevet indført den 1. december hang der bannere, der angav, at man fortsat kunne parkere tre timer gratis på sin p-skive i kælderen. Har det betydning for, om OPARKO må udstede afgifter?

– Som udgangspunkt er det operatørens skiltning, der er gældende. Men hvis centret skilter med tre timers gratis parkering på bannere, så er det jo svært for kunder at tro andet. Der har været lignende sager, hvor det er faldet ud til parkantens fordel, for man skal jo ikke misledes af et banner. Så der vil jeg også anbefale, at man klager, siger Dennis Lange.

Den ene nedkørsel til en parkeringskælder ligger i et område, der er opereret af et andet parkeringsselskab. Det selskab (som har andre regler for deres område, red.) har en sort tavle med et p ved indkørslen, men der er ikke en tilsvarende tavle fra OPARKO ved nedkørslen til parkeringskælderen. Skal der være det?

– Der skal selvfølgelig skiltes i selve kælderen, men der skal også skiltes på vej til kælderen, siger Dennis Lange.

Er det inden for lovens rammer at etablere regler for et parkeringsområde, der udelukker ikke-digitale borgere?

– Lovmæssigt er der ikke noget til hinder for at de gør sådan. Men det er en ordning som, i vores optik, er mere til fordel for parkeringspladsejer end for kunderne. Og man kan virkelig undre sig over, at en ejer af et butikscenter vil indføre sådan nogle rammer. Der er jo en kæmpe risiko for at kunderne kører et andet sted hen og handler, siger Dennis Lange og tilføjer:

– Det efterlader et indtryk af et parkeringsselskab og en pladsejer, der er mere forhippet på at stange afgifter ud end egentlig skabe gode parkeringsforhold for deres kunder, siger Dennis Lange.
Hvidovre Avis har forelagt kritikken for NREP og OPARKO.

 

Foto: Nedkørsel til parkeringskælderen under Frihedens Butikscenter, hvor der ikke er tydelig skiltning fra OPARKOs side.

 

key
menu
menu