SÆNK HASTIGHEDEN, DÆMP TRAFIKSTØJEN
- for alle, ikke kun for de få! Nu behøver kommunerne ikke længere politiets accept, skriver F. RIDDERHAUGEN:
LÆSERDEBAT: Med det seneste finanslovs vedtagelse er det blevet slået fast, at kommunerne ikke længere
behøver politiets accept, når der ønskes hastighedsnedsættelse på de kommunale veje.
behøver politiets accept, når der ønskes hastighedsnedsættelse på de kommunale veje.
Langt om længe har Hvidovres borgere derfor udsigt til afslutningen på mange års forfejlet
støjpolitik, hvor man har begunstiget nogle på bekostning af andre. Man har med administrationens ”vejledning” støjdæmpet dele af områder (40 km zoner), vel vidende at dette ville føre til en stigning i trafikken, og dermed støjniveauet, i tilstødende områder.
støjpolitik, hvor man har begunstiget nogle på bekostning af andre. Man har med administrationens ”vejledning” støjdæmpet dele af områder (40 km zoner), vel vidende at dette ville føre til en stigning i trafikken, og dermed støjniveauet, i tilstødende områder.
Hvor bliver logikken af?
Uagtet dette, ser det desværre ud til at den kommunale administration ikke har gennemskuet
denne logisk brist i den hidtidige førte politik, men har tænkt sig at fortsætte ad samme spor.
Dette er blevet tydeligt i sagen omkring Sønderkær og området nord for – begge henhørende
under en grundejerforenings samlede område.
Oprindelig var hele området reguleret til 50km/t og kendetegnet ved en trafikfordeling efter
de gældende forhold – mest trafik på Sønderkær, langt mindre i resten af området.
Grundejerforeningen ønskede at dæmpe hastigheden og trafikstøjen for hele området ved at
etablere en 40 km zone og havde i denne forbindelse intet ønske om at ændre på selve
trafikfordelingen. I den kommunale sagsbehandling blev det da også fastslået at der ”...ikke
er problemer med trafiksikkerheden,…hvorfor henvendelser fra grundejere/grundejerforeninger...alene drejer sig om tryghed.”
denne logisk brist i den hidtidige førte politik, men har tænkt sig at fortsætte ad samme spor.
Dette er blevet tydeligt i sagen omkring Sønderkær og området nord for – begge henhørende
under en grundejerforenings samlede område.
Oprindelig var hele området reguleret til 50km/t og kendetegnet ved en trafikfordeling efter
de gældende forhold – mest trafik på Sønderkær, langt mindre i resten af området.
Grundejerforeningen ønskede at dæmpe hastigheden og trafikstøjen for hele området ved at
etablere en 40 km zone og havde i denne forbindelse intet ønske om at ændre på selve
trafikfordelingen. I den kommunale sagsbehandling blev det da også fastslået at der ”...ikke
er problemer med trafiksikkerheden,…hvorfor henvendelser fra grundejere/grundejerforeninger...alene drejer sig om tryghed.”
Mere trafikstøj!
Imod al sund fornuft beslutter kommunen at dele området op i 2 dele, vel vidende at dette
vil føre til en forværring af den trafikale fordeling og medføre stigende utryghed og
trafikstøj i den uregulerede del. Dette besluttes på trods heraf og uden nærmere
undersøgelse. En efterfølgende lokalplan negligere fuldstændig problemet og dikterer oven i
købet lave hegn mod vej.
Men det stopper ikke her. Med samme mangel på logik behandles efterfølgende en
ansøgning om 40km/t på Sønderkær ved nu – pludselig - at kræve påvirkningen på
trafikfordelingen undersøgt?!! Og ja – noget af trafikken vil blive tilbageført til det første
område. Fuldstændig forudsigeligt!. Men for kommunen er det pludselig et helt nyt og
kæmpe problem, som fører til en afvisning af forslaget– hvorfor? Trafikfordelingen vil vel
blive som den var tidligere – hvor det netop blev fastslået at der ”...ikke er problemer med
trafiksikkerheden,..”?.
Så i stedet for at sænke hastigheden til gavn for alle i området – lod man trafikken og
støjniveauet stige.
Det må kunne gøres bedre!
Med venlig hilsen
F. Ridderhaugen.
Sønderkær.