Jeg har intet ønske om at vildlede nogen
SARA BENZON med svar på læserbrev fra Risbjergskolens skolebestyrelse om skolernes økonomi
LÆSERDEBAT: Skole-bestyrelsen på Risbjergskolen er utilfreds med, at en enig Kommunalbestyrelse har vedtaget en ny budgettildelingsmodel for skolerne, og det forstår jeg godt. For den nye model giver Risbjergskolen en mindre andel af det samlede skolebudget end hidtil, og skolebestyrelsen skal selvfølgelig på banen og varetage skolens og deres børns interesser.
Som formand for kommunens Børne- og Uddannelsesudvalg skal jeg til gengæld gøre det bedste for hele skolevæsenet og være med til at forvalte den samlede økonomi, vi har til Hvidovres skoler bedst muligt.
Den nye model for skolernes økonomi er vedtaget i enighed i juni måned. Der er ikke ændret grundlæggende på modellen, men den er justeret med den intention, at alle kommunens skoler skal have den bedste mulighed for at løse opgaven med præcis de elever, den enkelte skole har.
Derfor var det nødvendigt, at de skoler, der har den største socioøkonomiske belastning, med den justerede model, fik økonomi til at løse de opgaver, de har. Målet har altså ikke været at sikre, at alle skoler har det samme beløb at lave skole for.
For der er forskel på vores skolers elevsammensætning, og fx er der helt konkret stor forskel på, hvor mange aktive børnesager de enkelte skoler har. Og har man som skole et relativt stort antal aktive børnesager, så kræver det langt mere arbejde i form af mødeforberedelse, mødeaktivitet og håndtering af skolens lærere og ledere, end på naboskolen med få aktive børnesager. Det er timer og arbejdsdage, der går fra den almindelige undervisningstid og forberedelse, og som betyder at en skole har brug for flere økonomiske ressourcer.
Skolernes økonomi er ganske kompleks, og hvis man vælger kun at se på det beløb en skole får per elev, så overser man, at der på nogle skoler er 28 elever i en klasse, mens andre har små klasser – og derfor relativt større udgifter. Så for at fordele den pose penge, vi har til skolerne så alle får det bedste muligt, så må nogle skoler få færre penge, end andre.
Der har været sat spørgsmålstegn ved budgettildelingsmodellen, og de tal, der ligger til grund for modellen, og derfor har administrationen og jeg været alle vores beregninger igennem endnu en gang og har ikke kunnet finde fejl i dem. Jeg er blevet inviteret til møde med Risbjergskolens skolebestyrelse – og med skolebestyrelserne for Langhøj- og Dansborgskolen, og det har jeg selvfølgelig sagt ja til, så vi kan tage en dialog om jeres bekymringer.
Når det er sagt, så håber jeg, at alle skolebestyrelser og forældre til skolebørn vil have forståelse for vores skolers forskellighed, og at de vil blive glade for, at vi i det budget, der blev vedtaget i går, har prioriteret at lave nogle investeringer i folkeskolen bl.a. til at styrke trivslen.
Med venlig hilsen
Sara Benzon,
Formand
Børne- og
Uddannelsesudvalget
Som formand for kommunens Børne- og Uddannelsesudvalg skal jeg til gengæld gøre det bedste for hele skolevæsenet og være med til at forvalte den samlede økonomi, vi har til Hvidovres skoler bedst muligt.
Den nye model for skolernes økonomi er vedtaget i enighed i juni måned. Der er ikke ændret grundlæggende på modellen, men den er justeret med den intention, at alle kommunens skoler skal have den bedste mulighed for at løse opgaven med præcis de elever, den enkelte skole har.
Derfor var det nødvendigt, at de skoler, der har den største socioøkonomiske belastning, med den justerede model, fik økonomi til at løse de opgaver, de har. Målet har altså ikke været at sikre, at alle skoler har det samme beløb at lave skole for.
For der er forskel på vores skolers elevsammensætning, og fx er der helt konkret stor forskel på, hvor mange aktive børnesager de enkelte skoler har. Og har man som skole et relativt stort antal aktive børnesager, så kræver det langt mere arbejde i form af mødeforberedelse, mødeaktivitet og håndtering af skolens lærere og ledere, end på naboskolen med få aktive børnesager. Det er timer og arbejdsdage, der går fra den almindelige undervisningstid og forberedelse, og som betyder at en skole har brug for flere økonomiske ressourcer.
Skolernes økonomi er ganske kompleks, og hvis man vælger kun at se på det beløb en skole får per elev, så overser man, at der på nogle skoler er 28 elever i en klasse, mens andre har små klasser – og derfor relativt større udgifter. Så for at fordele den pose penge, vi har til skolerne så alle får det bedste muligt, så må nogle skoler få færre penge, end andre.
Der har været sat spørgsmålstegn ved budgettildelingsmodellen, og de tal, der ligger til grund for modellen, og derfor har administrationen og jeg været alle vores beregninger igennem endnu en gang og har ikke kunnet finde fejl i dem. Jeg er blevet inviteret til møde med Risbjergskolens skolebestyrelse – og med skolebestyrelserne for Langhøj- og Dansborgskolen, og det har jeg selvfølgelig sagt ja til, så vi kan tage en dialog om jeres bekymringer.
Når det er sagt, så håber jeg, at alle skolebestyrelser og forældre til skolebørn vil have forståelse for vores skolers forskellighed, og at de vil blive glade for, at vi i det budget, der blev vedtaget i går, har prioriteret at lave nogle investeringer i folkeskolen bl.a. til at styrke trivslen.
Med venlig hilsen
Sara Benzon,
Formand
Børne- og
Uddannelsesudvalget