Hvidovre Kommune mangler stadig en borgerrådgiver

– hvorfor handler politikerne ikke?
LÆSERDEBAT: En borgerrådgiver skal sikre bedre service og sagsbehandling i kommunen. Men siden 1. august 2024 har Hvidovre stået uden én. Hvorfor har kommunalbestyrelsen ikke handlet?
Som pårørende til en søn og svigerdatter med både psykiske og fysiske lidelser har jeg bred erfaring med kommunens sagsbehandling og de ydelser, der tilbydes. Min oplevelse er, at den ofte er præget af fejl, manglende forståelse for borgernes behov og afslag uden saglig begrundelse.
Jeg har en sundhedsfaglig baggrund og har indsendt veldokumenterede behov for hjælp. Alligevel oplever jeg igen og igen, at visitationen afviser ansøgninger uden reel begrundelse. Det er dybt bekymrende, når en visitator gentagne gange udtaler: ”Jeg vil miste mit job, hvis jeg bevilger det, der søges om”.
Udsagnet rejser alvorlige spørgsmål: Er sagsbehandlingen i Hvidovre Kommune baseret på borgernes behov – eller på frygt for at træffe beslutninger?
Det er ikke kun min oplevelse. Ankestyrelsen har vurderet sagsbehandlingen i en sag som kritisabel og pålagt kommunen at foretage en ny vurdering. Problemerne er altså ikke blot oplevede – de er dokumenterede af en uvildig instans.
En borgerrådgiver ansættes af kommunalbestyrelsen og er således uafhængig af forvaltningen. Hvidovre Kommune har valgt at pålægge borgerrådgiveren at udarbejde en årsrapport. Den tidligere borgerrådgiver pegede i sin sidste årsrapport på en ”tendens til udbredt forråelse” blandt kommunens medarbejdere. Kort tid efter fratrådte hun sin stilling. Er det en tilfældighed?
Kommunaldirektør Jakob Thune sagde dengang, at ledelsen ikke kunne genkende billedet, men ville tage kritikken alvorligt og ønskede at få belyst den nærmere. Der er dog ikke offentliggjort yderligere informationer om resultaterne af denne undersøgelse.
Der er mange, der genkender problemet. Flere gange har jeg tilbudt at dele konkrete erfaringer med politikerne – også borgmesteren. Ingen har vist interesse.
I august 2024 gjorde jeg skriftligt Borgmester Anders Wolf Andresen opmærksom på et projekt fra Social- og Boligstyrelsen, der kunne styrke sagsbehandlingen på handicapområdet. Jeg tilbød at uddybe vores erfaringer. Jeg fik aldrig svar.
Nu er vi i marts 2025. Hvidovre har stadig ingen borgerrådgiver. Vi har en Ankestyrelseskendelse, der dokumenterer kritisabel sagsbehandling. Og vi har en kommunalbestyrelse, der endnu ikke har vist vilje til at handle.
Vi står i et valgår. Det er nu, I politikere har chancen for at vise handlekraft.
- Vil I tage ansvar og ansætte en borgerrådgiver?
- Vil I lytte til borgerne – og til Ankestyrelsen – eller vil I fortsætte med at vende det blinde øje til?
Som borger, der skal sætte mit kryds til november, ser jeg frem til jeres svar: Hvordan vil I sikre, at Hvidovre Kommune fremover sætter borgernes behov først – frem for frygten for at træffe de nødvendige beslutninger?
Bente Olsen
Hvidovre