Er en kæmpe ressource
Dette brev er et modsvar på Ældre Sagens appel til kommunalbestyrelsen om at afslå den økonomiske støtte til frivilligcentret, skriver skriver THOMAS MØLLER:
LÆSERDEBAT: Til Hvidovre Kommunalbestyrelse, først og fremmest synes vi i bestyrelsen for Frivilligcenter Hvidovre, at det er ærgerligt, at Ældre Sagen vælger at udtale sig om frivilligcentret (som ikke hedder frivilligHEDScentret), når de tydeligvis mangler både indsigt i hvad et frivilligcenter er og hvilken rolle, det bør spille i lokalsamfundet.
Der findes 70 frivilligcentre i Danmark. Alle centrene modtager støtte fra henholdsvis Socialstyrelsen og den pågældende kommune, og alle 70 centre har ansatte medarbejdere. Et frivilligcenter kan ikke sammenlignes med en forening, såsom Ældre Sagen, som er sat i verden for en specifik målgruppe eller sag. Frivilligcentrenes rolle er at agere hjælpeinstans for alle typer af foreninger, hvad end det drejer sig om foreninger, der kæmper for ældres rettigheder, for unge, sårbare eller udsatte borgere, kultur, osv. En investering i et frivilligcenter er således en investering i alle de foreninger, der eksisterer i en kommune. Frivilligcentret hjælper foreningerne gennem gratis rådgivning og sparring omkring alt fra projektudvikling, vedtægter, fundraising, rekruttering af frivillige og bestyrelsesmedlemmer til hjemmebesøg hos den sårbare borger, som ønsker at blive en del af et frivilligt fællesskab. Grunden til at det er gratis, er netop, at man har ansatte medarbejdere, som har den rette faglighed og kvalifikationer til at udføre disse opgaver. I vores øjne lyder det dybt urealistisk, at frivillige skulle kunne varetage alle de samme opgaver, som jo ikke blot kræver faglig viden og ekspertise, men også rigtig mange arbejdstimer.
Frivilligcenter Hvidovre har desuden den fordel, at centerlederen har faglig erfaring med sig, som gør ham i stand til selv at afholde workshops i bl.a. fundraising og rekruttering. Denne type workshops bruger andre frivilligcentre ofte penge på ved at hyre organisationer såsom Ingerfair eller Frivilligt Socialt Arbejde ind til at afholde.
De ovennævnte eksempler på hvordan frivilligcentret understøtter foreningslivet, henvender sig mest til mindre lokalforeninger, som ikke har et veletableret bagland i ryggen, sådan som Ældre Sagen har. Dette er ifølge frivilligcentrenes paraplyorganisation, FriSe, hensigten, da mindre foreninger ikke har de samme forudsætninger for udvikling – fordi de mangler den faglige viden og økonomiske støtte, som de større foreninger har, netop fordi de har lønnede medarbejdere. Tag for eksempel Ældre Sagens hovedsekretariat, som ifølge deres hjemmeside har ca. 180 medarbejdere, som hjælper de lokale frivillige med at varetage foreningens interesser.
Det i brevet omtalte møde mellem vores centerleder, Faisal Khiljee, og Vivian Markussen, formand for Ældre Sagen, omhandlede efter Faisals erindring et potentielt samarbejde mellem de to organisationer og ikke Vivians mening om frivilligcentret. Vivians forslag om, at de mindre foreninger skulle stå under Ældre Sagen, og at der kunne oprettes hold, kan vi ikke lade være med at anse som dybt urealistisk og en smule hånende overfor de mindre foreninger. Det er jo ikke alle foreninger, der har ældre borgere som målgruppe, de er ikke nødvendigvis enige i Ældre Sagens værdier og sætter formentlig en stolthed i deres selvstændighed. Frivilligcentret er uvildigt, apolitisk og irreligiøst, og det er netop vores opgave at hjælpe de små foreninger til selvstændig udvikling. Desuden vil Frivilligcentret med glæde samarbejde med Ældre Sagen omkring relevante projekter.
Ansatte er en nødvendighed
Vi finder det også interessant, at Ældre Sagen kalder det en hån mod frivillige, at Frivilligcenter Hvidovre har to ansatte, når deres eget hovedsekretariat, som nævnt, har 180 ansatte. I vores øjne giver det god mening, at Ældre Sagen har denne organisering i hovedsekretariatet, fordi vi ved, at for at organisere de frivillige kræfter, kræves der nogle ansatte, som organiserer, mobiliserer og indhenter opdateret viden på området. Det undrer os derfor, at Ældre Sagen ikke har forståelse for vores konstellation med blot to ansatte – medmindre de altså også mener, at deres eget hovedsekretariat skal lukkes ned og de mange millioner skal distribueres ud til lokalafdelingerne. Vi ser ikke Frivilligcenter Hvidovres ansatte som en hån mod frivillige, men tværtimod som en kæmpe ressource og nødvendighed for at frivilligheden kan vokse og blomstre.
En kæmpe ressource
for Hvidovre
Udover at hjælpe de små foreninger er det også frivilligcentrets opgave at bygge bro til veletablerede foreninger, lokale virksomheder og kommunen for at udvikle samarbejder, som kan være til gavn for kommunens borgere. Den ekspertise, faglige baggrund og metodiske indsigt, som frivilligcentrets ansatte besidder, gør os i stand til at søge større og landsdækkende puljer og fonde, som kommunen ikke selv kan søge, og som vil gavne borgerne i Hvidovre Kommune.
Frivilligcentrene er på landsdækkende plan i rivende udvikling. Der er mere og mere efterspørgsel efter dem, fordi velfærdsopgaver i højere grad bliver udliciteret til det frivillige civilsamfund. Derfor mener vi, at den faglighed vores ansatte har med, er yderst relevant både for Hvidovres civilsamfund, Hvidovre Kommune og alle dens borgere.
Ældre Sagen foreslår i deres brev, at de 600.000 kr. ikke skal gives til Frivilligcenter Hvidovre, men i stedet skal uddelegeres til de små foreninger. Dette udsagn undrer os, for de ved vel at så simpelt fungerer kommunens budget ikke? Beløbet, som bruges på lønninger i Frivilligcentret, må anses som et meget beskedent beløb i kommunens samlede regnskab. Ikke desto mindre kan beløbet anses for at være en investering; en mindre udgift til noget, som skaber meget stor værdi for kommunens foreninger og borgere, og som potentielt kan hente millioner hjem til kommunens velfærdsopgaver.
Til sidst vil vi pointere, at Frivilligcenter Hvidovres medarbejdere i skrivende stund knokler med at arrangere den seniormesse, som Ældre Sagen omtaler som nedlagt. En udtalelse, som vi er dybt uforstående overfor, eftersom at Ældre Sagen selv har en repræsentant siddende i den arbejdsgruppe af frivillige, som vi har til at hjælpe os med at arrangere messen. Der må næsten være tale om et kommunikationsbrist internt i Ældre Sagen.
Kommunalbestyrelsen skal vide, at frivilligcentrets uvurderlige rolle ikke kan erstattes af et fuldkomment frivilligt set up. Det er naivt at tro, at et frivilligcenter kan køres udelukkende på frivillige kræfter. Det er hverken sket før eller set før.
Med venlig hilsen på vegne af bestyrelsen for
Frivilligcenter Hvidovre
Thomas Møller, formand
Der findes 70 frivilligcentre i Danmark. Alle centrene modtager støtte fra henholdsvis Socialstyrelsen og den pågældende kommune, og alle 70 centre har ansatte medarbejdere. Et frivilligcenter kan ikke sammenlignes med en forening, såsom Ældre Sagen, som er sat i verden for en specifik målgruppe eller sag. Frivilligcentrenes rolle er at agere hjælpeinstans for alle typer af foreninger, hvad end det drejer sig om foreninger, der kæmper for ældres rettigheder, for unge, sårbare eller udsatte borgere, kultur, osv. En investering i et frivilligcenter er således en investering i alle de foreninger, der eksisterer i en kommune. Frivilligcentret hjælper foreningerne gennem gratis rådgivning og sparring omkring alt fra projektudvikling, vedtægter, fundraising, rekruttering af frivillige og bestyrelsesmedlemmer til hjemmebesøg hos den sårbare borger, som ønsker at blive en del af et frivilligt fællesskab. Grunden til at det er gratis, er netop, at man har ansatte medarbejdere, som har den rette faglighed og kvalifikationer til at udføre disse opgaver. I vores øjne lyder det dybt urealistisk, at frivillige skulle kunne varetage alle de samme opgaver, som jo ikke blot kræver faglig viden og ekspertise, men også rigtig mange arbejdstimer.
Frivilligcenter Hvidovre har desuden den fordel, at centerlederen har faglig erfaring med sig, som gør ham i stand til selv at afholde workshops i bl.a. fundraising og rekruttering. Denne type workshops bruger andre frivilligcentre ofte penge på ved at hyre organisationer såsom Ingerfair eller Frivilligt Socialt Arbejde ind til at afholde.
De ovennævnte eksempler på hvordan frivilligcentret understøtter foreningslivet, henvender sig mest til mindre lokalforeninger, som ikke har et veletableret bagland i ryggen, sådan som Ældre Sagen har. Dette er ifølge frivilligcentrenes paraplyorganisation, FriSe, hensigten, da mindre foreninger ikke har de samme forudsætninger for udvikling – fordi de mangler den faglige viden og økonomiske støtte, som de større foreninger har, netop fordi de har lønnede medarbejdere. Tag for eksempel Ældre Sagens hovedsekretariat, som ifølge deres hjemmeside har ca. 180 medarbejdere, som hjælper de lokale frivillige med at varetage foreningens interesser.
Det i brevet omtalte møde mellem vores centerleder, Faisal Khiljee, og Vivian Markussen, formand for Ældre Sagen, omhandlede efter Faisals erindring et potentielt samarbejde mellem de to organisationer og ikke Vivians mening om frivilligcentret. Vivians forslag om, at de mindre foreninger skulle stå under Ældre Sagen, og at der kunne oprettes hold, kan vi ikke lade være med at anse som dybt urealistisk og en smule hånende overfor de mindre foreninger. Det er jo ikke alle foreninger, der har ældre borgere som målgruppe, de er ikke nødvendigvis enige i Ældre Sagens værdier og sætter formentlig en stolthed i deres selvstændighed. Frivilligcentret er uvildigt, apolitisk og irreligiøst, og det er netop vores opgave at hjælpe de små foreninger til selvstændig udvikling. Desuden vil Frivilligcentret med glæde samarbejde med Ældre Sagen omkring relevante projekter.
Ansatte er en nødvendighed
Vi finder det også interessant, at Ældre Sagen kalder det en hån mod frivillige, at Frivilligcenter Hvidovre har to ansatte, når deres eget hovedsekretariat, som nævnt, har 180 ansatte. I vores øjne giver det god mening, at Ældre Sagen har denne organisering i hovedsekretariatet, fordi vi ved, at for at organisere de frivillige kræfter, kræves der nogle ansatte, som organiserer, mobiliserer og indhenter opdateret viden på området. Det undrer os derfor, at Ældre Sagen ikke har forståelse for vores konstellation med blot to ansatte – medmindre de altså også mener, at deres eget hovedsekretariat skal lukkes ned og de mange millioner skal distribueres ud til lokalafdelingerne. Vi ser ikke Frivilligcenter Hvidovres ansatte som en hån mod frivillige, men tværtimod som en kæmpe ressource og nødvendighed for at frivilligheden kan vokse og blomstre.
En kæmpe ressource
for Hvidovre
Udover at hjælpe de små foreninger er det også frivilligcentrets opgave at bygge bro til veletablerede foreninger, lokale virksomheder og kommunen for at udvikle samarbejder, som kan være til gavn for kommunens borgere. Den ekspertise, faglige baggrund og metodiske indsigt, som frivilligcentrets ansatte besidder, gør os i stand til at søge større og landsdækkende puljer og fonde, som kommunen ikke selv kan søge, og som vil gavne borgerne i Hvidovre Kommune.
Frivilligcentrene er på landsdækkende plan i rivende udvikling. Der er mere og mere efterspørgsel efter dem, fordi velfærdsopgaver i højere grad bliver udliciteret til det frivillige civilsamfund. Derfor mener vi, at den faglighed vores ansatte har med, er yderst relevant både for Hvidovres civilsamfund, Hvidovre Kommune og alle dens borgere.
Ældre Sagen foreslår i deres brev, at de 600.000 kr. ikke skal gives til Frivilligcenter Hvidovre, men i stedet skal uddelegeres til de små foreninger. Dette udsagn undrer os, for de ved vel at så simpelt fungerer kommunens budget ikke? Beløbet, som bruges på lønninger i Frivilligcentret, må anses som et meget beskedent beløb i kommunens samlede regnskab. Ikke desto mindre kan beløbet anses for at være en investering; en mindre udgift til noget, som skaber meget stor værdi for kommunens foreninger og borgere, og som potentielt kan hente millioner hjem til kommunens velfærdsopgaver.
Til sidst vil vi pointere, at Frivilligcenter Hvidovres medarbejdere i skrivende stund knokler med at arrangere den seniormesse, som Ældre Sagen omtaler som nedlagt. En udtalelse, som vi er dybt uforstående overfor, eftersom at Ældre Sagen selv har en repræsentant siddende i den arbejdsgruppe af frivillige, som vi har til at hjælpe os med at arrangere messen. Der må næsten være tale om et kommunikationsbrist internt i Ældre Sagen.
Kommunalbestyrelsen skal vide, at frivilligcentrets uvurderlige rolle ikke kan erstattes af et fuldkomment frivilligt set up. Det er naivt at tro, at et frivilligcenter kan køres udelukkende på frivillige kræfter. Det er hverken sket før eller set før.
Med venlig hilsen på vegne af bestyrelsen for
Frivilligcenter Hvidovre
Thomas Møller, formand