Ældre medborgere er særligt udsatte når vi taler om digital svindel

Ældre medborgere er særligt udsatte når vi taler om digital svindel

- derfor skal det stoppes nu, skriver HELLE ADELBORG og MARIA DURHUUS:

LÆSERDEBAT: Digital svindel er blevet en uhyggelig realitet for alt for mange danskere. I 2023 blev der anmeldt over 35.000 tilfælde af it-relateret økonomisk kriminalitet – en stigning på hele 30 procent fra året før. Bag de kolde tal gemmer der sig historier om danskere, der er blevet franarret penge og personlige oplysninger gennem falske sms’er og fup-opkald fra
svindlere, der foregiver at være fra banker eller myndigheder.
Særligt ældre medborgere er udsatte for disse empatiløse svindlere. Mange ældre er ikke vokset op med digital teknologi og er derfor mindre vant til at gennemskue de avancerede metoder, svindlerne benytter. Det er netop denne gruppe, svindlerne kynisk udnytter, ofte under dække af at hjælpe eller advare om falske problemer med bankkonti eller offentlige systemer.
Derfor er det godt, at Regeringen i samarbejde med Telebranchen, Ældre Sagen, Forbrugerrådet Tænk og Finans Danmark har lanceret tre konkrete initiativer for at beskytte danskerne mod digital svindel:
1. Filtrering af svindel sms’er - En ny digital beskyttelsesvæg der skal sortere beskeder med tegn på svindel fra, før de når frem til os som brugere.
2. En teknologi der skal gøre det sværere for svindlere at misbruge danske telefonnumre til falske opkald.
3. Et nyt sikkerhedslag når vi bruger MitID der vil advarer os, hvis vi er ved at logge ind på en falsk hjemmeside, der efterligner MitID.
Men teknologiske løsninger kan ikke stå alene. Vi skal have fokus på oplysning og undervisning, særligt rettet mod ældre, som flere organisationer allerede er godt i gang med, for det handler om at give alle redskaber til at spotte svindel og styrke vores digitale sikkerhed.
Samtidig bør vi alle være opmærksomme på, hvordan vi kan hjælpe ældre medborgere, hinanden, vores børn og unge i hverdagen – for eksempel ved at tage snakkende om farerne ved at dele personlige oplysninger, på nettet over telefonen eller via sms.
Digital svindel er en trussel, der kun vokser, men med en fælles indsats fra både myndigheder og borgere kan vi bremse udviklingen og gøre Danmark mere sikkert – særligt for de, der har allermest brug for beskyttelse. For vi skal aldrig acceptere at digitale svindlere kan udnytte og misbruge og udnytte mennesker med store tab både økonomiske og menneskeligt til følge. Vi skal og må sætte hårdt inde som regeringen kommer til nu sammen med andre aktører
Med venlig hilsen
Helle Adelborg, Medlem af Ældre og Sundhedsudvalget i Hvidovre Kommune
Maria Durhuus, MF og Ældreordfører for Socialdemokratiet
menu
menu