Har lappet omkring 1.900 huller i 2024
THOMAS DYHR med svar på læserbrev om manglende vedligeholdelse:
LÆSERDEBAT: I en tidligere udgave af Hvidovre Avis spurgte Finn Gerdes ind til manglende vedligeholdelse af f.eks. vejbaner.
I Hvidovre kommune bruger vi et vejvedligeholdelsesprogram til at holde styr på tilstanden på alle veje, cykelstier og pladser i byen. I programmet har veje, cykelstier og pladser forskellige prioriteringer og en forventet holdbarhed. En meget trafikeret vej som Hvidovrevej har f.eks. en højere prioritering end en mindre villavej.
Derudover gennemgår en ekstern rådgiver fysisk en sjettedel af alle veje, cykelstier og pladser årligt, og herefter bliver antal revner, huller og asfaltens tilstand m.m. registreret i systemet. På den måde er alle kommunens veje, cykelstier og pladser gennemgået efter 6 år, og herefter starter processen forfra. Ud over det så får vi også mange henvendelser fra årvågne borger via f.eks. Giv et praj. Henvendelser som vi læser og vurderer løbende.
Når vi kender økonomien for budgettet de kommende år laver vi et udtræk fra vejvedligeholdelsesprogrammet med en oversigt over de steder, hvor efterslæbet er størst, og hvor man bør udføre forskellige former for vedligeholdelsedet efterfølgende år. Herefter gennemgår vi listen og tager fysisk ud og ser på strækningerne for at vurdere, om der skal laves mere eller mindre end det foreslåede. I nogle tilfælde kan man også fravælge strækningerne eller reducere dem, hvis der f.eks. er planer om et stort byggeri eller opgravning af vejen. På grund af udrulning af fjernvarme i mange områder af kommunen har vi f.eks. ikke udført lige så store asfaltarbejder i 2021- 2024 som tidligere år. Derfor forventes der også et arbejde med ekstra vedligeholdelse i de kommende år. I løbet af 2024 er der brugt ca. 500 tons asfalt til at lappe ca. 1900 huller i veje og på cykelstier.
I forhold til trappen ved Kometen, så er vi blevet opmærksomme på, at trappen ikke er blevet vedligeholdt. Vi er i gang med at se på en løsning, så trappen snarest muligt kommer i en ordentlig stand.
Thomas Dyhr,
Vej- og parkchef i
Hvidovre Kommune
I Hvidovre kommune bruger vi et vejvedligeholdelsesprogram til at holde styr på tilstanden på alle veje, cykelstier og pladser i byen. I programmet har veje, cykelstier og pladser forskellige prioriteringer og en forventet holdbarhed. En meget trafikeret vej som Hvidovrevej har f.eks. en højere prioritering end en mindre villavej.
Derudover gennemgår en ekstern rådgiver fysisk en sjettedel af alle veje, cykelstier og pladser årligt, og herefter bliver antal revner, huller og asfaltens tilstand m.m. registreret i systemet. På den måde er alle kommunens veje, cykelstier og pladser gennemgået efter 6 år, og herefter starter processen forfra. Ud over det så får vi også mange henvendelser fra årvågne borger via f.eks. Giv et praj. Henvendelser som vi læser og vurderer løbende.
Når vi kender økonomien for budgettet de kommende år laver vi et udtræk fra vejvedligeholdelsesprogrammet med en oversigt over de steder, hvor efterslæbet er størst, og hvor man bør udføre forskellige former for vedligeholdelsedet efterfølgende år. Herefter gennemgår vi listen og tager fysisk ud og ser på strækningerne for at vurdere, om der skal laves mere eller mindre end det foreslåede. I nogle tilfælde kan man også fravælge strækningerne eller reducere dem, hvis der f.eks. er planer om et stort byggeri eller opgravning af vejen. På grund af udrulning af fjernvarme i mange områder af kommunen har vi f.eks. ikke udført lige så store asfaltarbejder i 2021- 2024 som tidligere år. Derfor forventes der også et arbejde med ekstra vedligeholdelse i de kommende år. I løbet af 2024 er der brugt ca. 500 tons asfalt til at lappe ca. 1900 huller i veje og på cykelstier.
I forhold til trappen ved Kometen, så er vi blevet opmærksomme på, at trappen ikke er blevet vedligeholdt. Vi er i gang med at se på en løsning, så trappen snarest muligt kommer i en ordentlig stand.
Thomas Dyhr,
Vej- og parkchef i
Hvidovre Kommune