Kvinde føler sig afskåret fra socialt liv pga. lang visitation

Kvinde føler sig afskåret fra socialt liv pga. lang visitation

Lang ventetid på at få strøm til elscooter er en sag mellem kommunen og boligselskabet – helt op til 16 uger skal borgere vente

NYHEDER: En ældre, men meget frisk og social kvinde har efter immobilitet ventet længe på at kunne få strøm til sin egenindkøbte elscooter. Samtidig er hun ved a løbe tør for klip til sin flextrafikordning.
 – Jeg har en bil, men den kan jeg ikke bruge længere, og jeg er vant til at have et meget aktivt liv, så det er virkelig et stort problem for mig, siger hun til Hvidovre Avis. Avisen kender kvindens navn.
 Hvidovre Avis har spurgt Hvidovre Kommune, hvorfor visitationen har taget så lang tid, og nu er der kommet skred i sagen.
 – Vi er kede af, hvis en borger føler, vedkommende ikke har mulighed for at deltage i aktiviteter, sociale arrangementer osv. Vi har taget kontakt til den konkrete borger og opfordrer andre borgere, der har spørgsmål til deres muligheder for kørsel, til at tage kontakt til Visitationen på telefon 36 39 28 80 alle hverdage fra kl. 8.30-10.30, siger direktør for velfærdsområdet i Hvidovre Kommune Tine Larting indledningsvist til Hvidovre Avis.
Op til 16 uger
Kvinden, som har kontaktet Hvidovre Avis, siger, at hun har ventet på at blive visiteret til et el-ladestik i 3 måneder.
 Hvidovre Avis har spurgt Hvidovre Kommune, hvor lang ventetid der er for borgere for visitation til at få opsat el-ladestik til en handicapscooter
– Når man søger om en el-oplader til en handicapscooter, er der op til 16 ugers sagsbehandlingstid. En el-oplader bliver betragtet som et komplekst hjælpemiddel, og fristen er fastsat i de politisk godkendte kvalitetsstandarder. Sagsbehandlingstiden har i den forgange periode været længere end den plejer, da vi har afventet en afklaring med boligselskaberne ift. hvor el-opladere kan placeres. Den borger, I spørger på vegne af, har således enten allerede fået svar eller vil få det inden for kort tid. Der vil i den kommende periode blive fremlagt en sag for Ældre- og Sundhedsudvalget som beskriver den afklaring som har været med boligselskaberne omkring opsætning af el-opladere, siger Tine Larting.
Fordi kvinden ikke har kunnet bruge sin elscooter, har hun i stedet brugt flextrafik. Men fordi hun har et aktivt socialt liv er hun ved at løbe tør for klip.
– Jeg kan ikke komme ud til de arrangementer jeg gerne vil og jeg frygter, at jeg snart løber tør for klip til min flextrafikordning, siger hun til Hvidovre Avis.
 Hvidovre Avis har spurgt Hvidovre Kommune om flextrafikordningen og hvilke begrænsninger den har.
– En borger, der er visiteret til Movias Flexhandicap-ordningen, kan som udgangspunkt køre 104 enkeltture i løbet af et kalenderår. Det er en god ordning, som mange af vores borgere er glade for. Kommunen har i særlige tilfælde mulighed for at visitere borgere til flere ture. Det er primært faste kørestolsbrugere, der ikke kan komme ind i en almindelig taxa, der kan få bevilget ekstra ture. De 104 enkelture som borgere, der er svært bevægelseshæmmede, blinde eller stærkt svagtseende kan få, er fastsat i de politisk godkendte kvalitetsstandarder, siger Tine Larting.
Fejlagtigt for mange ture
Tine Larting fortæller endvidere, at der er i 2023 er sket en fejl i visitationen af ekstra ture med flextrafikordningen.
– Ved en fejl har visitationen i 2023 automatisk givet alle borgere, der søgte om flere ture – 20 ekstra ture. Det er dog i strid med de godkendte kvalitetsstandarder og den praksis, der har været i visitationen. Derfor er visitationen, da fejlen blev opdaget, gået tilbage til den oprindelige visitationspraksis, hvor det stort set kun er faste kørestolsbrugere, der kan få bevilget ekstra ture, fortæller Tines Larting.
15 borgere fik sidste år bevilget ekstra ture, i 8 borgeres tilfælde var det en fejl. Visitationen har skrevet til de 8 borgere, der fortsat er tilmeldt Flexhandicap-ordningen og informeret om fejlen.
 – Visitationen oplyser, hvilke andre kørselsordninger, de har mulighed for at få bevilget gennem kommunen fx kørsel til læge, speciallæge, genoptræning, daghjem mv. Der vil i den kommende periode blive forelagt en sag for Ældre- og Sundhedsudvalget om praksis og de kørselsordninger, som borgere med nedsat mobilitet kan få i Hvidovre Kommune, slutter Tine Larting.

red
menu
menu