Håber på en fælles løsning

ANDERS WOLF ANDRESEN med svar om borgerrådgiver
LÆSERDEBAT: I en tidligere udgave af avisen blev der spurgt, hvorfor Hvidovre Kommune stadig mangler en borgerrådgiver, og om kommunen har planer om at ansætte en.
Som Kommunalbestyrelse mener vi, at en borgerrådgiver kan være en rigtig god hjælp for borgere, som skal navigere i det kommunale system, der ikke altid er så gennemskueligt. På den måde har Borgerrådgiveren en vigtig rolle. Det er også derfor, vi - med få undtagelser – har haft en borgerrådgiver siden 2014.
Det er vores plan at ansætte en borgerrådgiver, men samtidig ved vi fra andre kommuners erfaringer, at det giver mening at arbejde sammen om borgerrådgiver-funktionen. Blandt andet derfor er vi i dialog med Dragør og Vallensbæk for at finde et samarbejde om en fælles løsning. Grundtanken med at samle flere borgerrådgivere er at styrke arbejdsmiljøet – både det kollegiale og faglige. Samtidig vil et team af borgerrådgivere også give en større fleksibilitet. Både i forhold til at dække flere fagområder, men også fordi rådgiverne vil kunne dække hinanden ind ved ferier, fravær og evt. jobskifte. På den måde håber vi på, at vi med en fælles løsning med andre kommuner vil kunne undgå at havne i en situation uden Borgerrådgiver, som vi har i øjeblikket.
Læseren spørger også ind til, hvordan vi forholder os til Ankestyrelsen, når de kommer med afgørelser. Ankestyrelsen fører tilsyn med, at vi som kommune overholder lovgivningen og er på den måde også med til at sikre, at borgerne får den sagsbehandling, de har krav på. Derfor tager vi det altid alvorligt, når vi får afgørelser fra Ankestyrelsen – lige som vi gør med henvendelser fra en Borgerrådgiver.
Hvis man har spørgsmål til sin sag, indtil vi har fundet frem til den rette borgerrådgiverløsning i Hvidovre Kommune, er man altid velkomment til at kontakte sin sagsbehandler, dennes leder eller centerchefen for det pågældende område.
Venlig hilsen
Anders Wolf Andresen, Borgmester