Truer grøn udvikling

Truer grøn udvikling

- og det lokale selvstyre, skriver ROBIN SEEBERG og BENT ROLDGAARD

LÆSERDEBAT: Ved Transport­ministeriet mere om en tilfældig vej i Hvidovre end de lokale politikere gør? Det mener transportminister Thomas Danielsen i hvert fald. Han lægger i et nyt lovforslag op til at berøve kommunerne for en stor mængde selvbestemmelse på transportområdet. Vi var ved at få kaffen galt i halsen, da vi så det, for det går direkte imod al udvikling de seneste 20 år.

Ministerens centralistiske forslag vil gøre det meget sværere for kommunerne at skabe grønne byrum, lave hastighedsbegrænsninger, ensretninger osv. Med andre ord: Dårligere trafiksikkerhed og en sortere fremtid i kommunerne. Helt konkret ville lovforslaget have bremset over halvdelen af de grønne og tryghedsskabende initiativer i Kbh, hvis det havde eksisteret, mens initiativerne blev stemt igennem.

Her i Hvidovre frygter vi eksempelvis også, at det vil forhindre os i at sænke hastigheden fra 50 km/t til 40 km/t på bl.a. Sønderkær og Brostykkevej, hvor beboerne har råbt efter hastighedsnedsættelse i lang tid.

Transportministeren vil trække udviklingen i en sort og utryg retning, hvor det er bilen, vi satser på og ikke cyklen eller den kollektive transport. En retning, hvor man indskrænker kommunernes selvbestemmelse og på mange måder skuer bagud, i stedet for fremad. Det er helt forkert, og derfor opfordrer vi ministeren til at droppe forslaget omgående. For tryghed i trafikken, den grønne transport og for lokaldemokratiet.

Robin Seeberg og
Bent Roldgaard,

kandidater til KV for SF

 

menu
menu