Genindfør Øresundstolden!

Øresund bør renses for giftigt slam, siger ROBERT JAKOBSEN:
LÆSERDEBAT: Tak for alle de relevante indlæg i debatten, men de 9’øer er næsten gennemtænkt, selvom der plads til forbedringer. Uanset om vi får én stor eller 9 øer, så bør handlingsplanen træde i kraft snart og Øresund bør renses for giftigt slam oveni. Det HASTER – Lav visioner til realiteter – gerne i 2025.
København & Vestegnen har brug for mindst 12.000 innovative industri arbejdspladser (helst grønne) både til faglærte, ufaglærte og 1.000 erhvervs praktikanter, samt et topmoderne rensningsanlæg - eksempelvis Green Tech Island XXXL. De tekniske rapporter påstår, at det vil kunne lave spildevand til drikkevand. Uhmm – måske lidt overdrevent, men langt bedre end i dag + suppleret af LAR (Lokal Afledning af Regnvand) + jord & slamrensningsanlæg.
En klog ung mand sagde til mig for fire år siden, at han ikke forstod, hvordan man kunne løse problemet med havmiljø, vand gennem strømningen, stormflod osv. ved at proppe mere eller mindre god jord ned i Øresund/Køge Bugt, hvorved vandstanden vil stige samt gjorde opmærksom på, at Øresund bør renses for giftigt slam – udledt fra diverse rensningsanlæg i KBH & Omegn i over 100 år.
Det kan vi gøre noget ved, ved at grave alt det SLAM op, der er i Øresund, rense det på et KÆMPE stort morderne rensningsanlæg, som også kan rense giftig jord & bygge affald før vi smider det i Øresund. Vi burde kunne lave sejlrevnen for internationale skibe meget renere og dybere, samt grave søkabler til strøm, internet mm. dybt & hemmeligt ned, men det bliver meget dyrere end de aktuelle visioner.
Noget kan finansiere sig selv, men vi bliver nok nød til at overveje, at genindføre Øresundstolden for at finansiere det hele af miljømæssige, økonomiske og sikkerhedsmæssige grunde for, at få renset jord, slam & farligt byggeaffald og bruge det til kystsikring, rekreative områder og nye arbejdspladser for alle kommuner langs Køge Bugt + Malmø.
Øresundstolden blev indført af Erik af Pommeren 1429 og afskaffet 1857. I over 400 år finansieret den det danske forsvar, kongehus og investeringer i infrastruktur mm bl.a. alt hvad Christian IV bygget osv.
Det koster penge at køre over Øresundsbroen, så derfor er det også fair, det skal koste penge at sejle igennem Øresund. Prisen bør naturligvis afhænge af størrelse, vægt og miljøbelastning. Suez og Panama-kanalen m.m. er heller ikke gratis, men har fair brugerbetaling !
Med venlig hilsen
Robert Jakobsen