Runder kontor-robot nummer 100
De digitale assistenter gør, at medarbejdere bl.a. kan bruge mere tid i kontakt med borgerne i stedet for at sidde ved skærmen
NYHEDER: Der var mange klik i mange forskellige IT-systemer, og rigtig meget skærmtid for medarbejderne, når jobcentret skulle betale lægeregninger for sygemeldte borgere. Eller når Visitationen i Center for Sundhed og Ældre modtog ansøgninger om hjælpemidler. Eller når tilflyttere med ikke-dansk baggrund skulle have tilbud om danskundervisning. Men sådan er det ikke mere. Mere og mere rutinepræget skærmtid for medarbejdere i kommunens administration er i løbet af de sidste fem år frigivet, så de i stedet kan bruge deres tid på andre opgaver og på kontakten med borgerne.
Det skyldes især udviklingen af nu 100 kontor-robotter – også kaldet digitale assistenter – som er arbejdsgange, der bliver kodet, så computeren selv kan løse opgaverne.
Sagsbehandler Mirja Kampp, som arbejder i jobcentret, har sammen med kommunens egne specialister i kodning været med til at udvikle to robotter. Det første år har kontor-robotterne sparet jobcentret for sammenlagt 22 ugers administrativt arbejde, og Mirjas egen vurdering er, at robotterne har givet hende mindst en time mere om ugen, som hun i stedet kan bruge til samtaler med borgerne.
– Det godt for både borgerne og for os sagsbehandlere. Vi er her jo, fordi vi ønsker at arbejde med mennesker, siger hun. - En stor del af de borgere, vi er i kontakt med, har måske ikke andre, de rigtigt kan tale med, og for mig giver det både mening og arbejdsglæde, når jeg har tid til at kunne få talt ordentlig med dem om deres ønsker og drømme.
Kommunaldirektør Jakob Thune fortæller, at kontor-robotterne hjælper med digitale rutine-opgaver på alle områder, og at kommunen hele tiden er på udkig efter administrative arbejdsgange, som kan automatiseres.
– I nogle tilfælde kommer der en økonomisk gevinst med robotterne, men i langt de fleste tilfælde er det frigivelse af arbejdstid ved computeren, som er målet med udviklingen af robotten, forklarer han. - Det betyder både noget for den tid, vi har til direkte kontakt med borgerne og for medarbejdernes oplevelse af, at de har et godt og meningsfuldt arbejde.
Hvidovre Kommunes digitaliseringsafdeling har i løbet af de seneste år kørt flere interne kampagner i kommunen for at gøre opmærksom på muligheden for at få en robot til at hjælpe med kontorarbejdet, og det er i høj grad medarbejdere og ledere selv, der har budt ind med forslag til kontor-robotter
Arbejdet med automatisering af arbejdsopgaver i kommunen bliver i de kommende år udvidet med de muligheder, som kunstig intelligens, også kaldet AI, giver.
– Allerede nu bruger vi AI til at hjælpe med at sortere mails, der kommer ind til kommunens hovedpostkasse, og der er flere andre AI-tiltag på vej, fortæller kommunaldirektør Jakob Thune og fastslår samtidig: – Indførelsen af ny teknologi skal give mening. I Hvidovre Kommune arbejder vi ud fra et princip om, at det ikke handler om, HVAD man kan med teknologi, men om hvad vi VIL med den.
Det skyldes især udviklingen af nu 100 kontor-robotter – også kaldet digitale assistenter – som er arbejdsgange, der bliver kodet, så computeren selv kan løse opgaverne.
Sagsbehandler Mirja Kampp, som arbejder i jobcentret, har sammen med kommunens egne specialister i kodning været med til at udvikle to robotter. Det første år har kontor-robotterne sparet jobcentret for sammenlagt 22 ugers administrativt arbejde, og Mirjas egen vurdering er, at robotterne har givet hende mindst en time mere om ugen, som hun i stedet kan bruge til samtaler med borgerne.
– Det godt for både borgerne og for os sagsbehandlere. Vi er her jo, fordi vi ønsker at arbejde med mennesker, siger hun. - En stor del af de borgere, vi er i kontakt med, har måske ikke andre, de rigtigt kan tale med, og for mig giver det både mening og arbejdsglæde, når jeg har tid til at kunne få talt ordentlig med dem om deres ønsker og drømme.
Kommunaldirektør Jakob Thune fortæller, at kontor-robotterne hjælper med digitale rutine-opgaver på alle områder, og at kommunen hele tiden er på udkig efter administrative arbejdsgange, som kan automatiseres.
– I nogle tilfælde kommer der en økonomisk gevinst med robotterne, men i langt de fleste tilfælde er det frigivelse af arbejdstid ved computeren, som er målet med udviklingen af robotten, forklarer han. - Det betyder både noget for den tid, vi har til direkte kontakt med borgerne og for medarbejdernes oplevelse af, at de har et godt og meningsfuldt arbejde.
Hvidovre Kommunes digitaliseringsafdeling har i løbet af de seneste år kørt flere interne kampagner i kommunen for at gøre opmærksom på muligheden for at få en robot til at hjælpe med kontorarbejdet, og det er i høj grad medarbejdere og ledere selv, der har budt ind med forslag til kontor-robotter
Arbejdet med automatisering af arbejdsopgaver i kommunen bliver i de kommende år udvidet med de muligheder, som kunstig intelligens, også kaldet AI, giver.
– Allerede nu bruger vi AI til at hjælpe med at sortere mails, der kommer ind til kommunens hovedpostkasse, og der er flere andre AI-tiltag på vej, fortæller kommunaldirektør Jakob Thune og fastslår samtidig: – Indførelsen af ny teknologi skal give mening. I Hvidovre Kommune arbejder vi ud fra et princip om, at det ikke handler om, HVAD man kan med teknologi, men om hvad vi VIL med den.