Når Letbanen åbner, skal Hvidovre med på vognen

Når Letbanen åbner, skal Hvidovre med på vognen

Af Søren Friis Trebbien, 1. viceborgmester (K), Tina Cartey Hansen (K), Anders Liltorp, 2. viceborgmester (A) og Nicolai Kampmann, mdlm. Region Hovedstaden (A)

LÆSERDEBAT: Hvidovre Kommune har ejerandel i Hovedstadens Letbane. Men når den åbner næste år på strækningen fra Ishøj til DTU i Lundtofte, er der ingen stop eller gavn for borgerne i Hvidovre.

I juni åbnede Metro-linjen til København Syd (det tidligere Ny Ellebjerg), men desværre er der ingen aktuelle planer om at forlænge Metroen til Hvidovre og vores gode naboer i Rødovre.

I Hvidovre er vi lige nu Sorteper mellem to gode, højklassede kollektive trafiktilbud i øst og i vest: Letbanen og Metroen.

Det skal vi ændre på; ikke mindst da vi med Hvidovre Hospital huser en af Vestegnens største og vigtigste arbejdspladser.

 I oktober indvies den nye fløj på Hvidovre Hospital – i vinter blev de medicinske senge flyttet fra Glostrup Hospital til Hvidovre. Der kommer yderligere pres på trafikken til og fra hospitalet.

Mange patienter og borgere har Hvidovre Hospital som deres distriktshospital. De er fortsat ikke godt hjulpet af kollektive trafikforbindelser. Med andre ord bliver trængslen på vejen til og i Hvidovre øget, til gene for Hvidovres borgere.

Mens vi venter og fortsat kæmper for Metro til Hvidovre, så har vi et ligefremt forslag, der kombinerer eksisterende tilbud og som vil danne en attraktiv linje mellem de nye linjer til højre og venstre for os: En Letbane linjeføring mellem den kommende linje ved Brøndby og til København Syd.

Denne linje vil naturligt gå gennem Hvidovre og få stop ved hospitalet.

Hvordan en linjeføring præcis kan lægges, hvor det passer bedst og hvornår det kan ske: Det inviterer vi til dialog om.

Vi skal vise respekt for, at borgere langs den snart færdigt anlagte Letbane-linje har været generet trafikalt af byggeriet.

Det skal afklares, hvor passagergrundlaget og gevinsterne for borgerne er størst. Vi skal have politikere, borgere og interessenter i vores nabokommuner med på ideen.

Det er vigtigt for os som kommunale og regionale politikere i Hvidovre at understrege, at vi IKKE foreslår en Letbane-linjeføring i stedet for Metro. Tværtimod; Logikken bag kollektiv trafik – og ikke mindst hvor mange, der vil bruge den – er netop at give flere muligheder for sammenhængene og let tilgængelig transport.

Metroen kræver mere økonomi, end Hvidovre kan rejse alene. For eksempel er der foreslået en billigere løsning med Metro i terræn, men vi er ikke overbeviste om det har opbakning fra Hvidovres borgere. Så overordnet set, ser vi hellere den rigtige løsning i stedet for den hurtigere. Som udgangspunkt skal Metroen skal føres under jorden – også til Hvidovre og måske videre til Rødovre.

Vi har også brug for opbakning fra borgerne i København og i de andre kommuner, så de kan se ideen i at styrke det kollektive tilbud og en lettere adgang uden bil til Hvidovre Hospital.

Vi sætter ideen i spil. Region Hovedstaden skal i forbindelse med de forestående budgetforhandlinger afklare, om der er opbakning til at få foretaget en udredning af mulighederne.

Letbanen langs Ring 3 kører på el og kører hvert 5. minut. Den vil binde Hvidovre og vores hospital logisk sammen med naboer og gøre det lettere at komme omkring på Vestegnen.

En kommune som Glostrup satser stort på den nye letbane og planlægger en udbygning af boliger og butikker ved den udvidede stationsplads i centrum.

Planerne i Glostrup er allerede langt, og arbejdet påbegynder snart. For at få det hele til at hænge sammen er det derfor den helt rigtige tid til at tage beslutningen og få udvidet Letbanen til også at dække Hvidovre Hospital.

Til gavn for de 250.000 borgere vest for Hvidovre, der hører til Hvidovre Hospital.

Søren Friis Trebbien, viceborgmester (K), Tina Cartey Hansen (K), Anders Liltorp, viceborgmester (A) og Nicolai Kampmann, mdlm. Region Hovedstaden (A)

menu
menu