Kommunens skraldebiler skal overvåges
Står det til en gruppe partier og lister i kommunalbestyrelsen, skal kommunen til at overvåge kommunens køretøjer og deres vægt
NYHEDER: Der er sikkerhed og bæredygtighed at vinde og penge at spare ved at overvåge kommunens køretøjer og skraldebilers vægt.
Det mener i hvert fald fire partier og grupper i kommunalbestyrelsen, der tirsdag aften havde et forslag med sig til kommunalbestyrelsesmødet.
– Gruppe I (Liberal Alliance) foreslår sammen med Gruppe H (Hvidovrelisten), Gruppe Æ (Danmarksdemokraterne) og Gruppe C (Konservative), at vi i Hvidovre Kommune investerer i et flådestyringssystem til hele vores vognpark og en vægtregistreringsfunktion på vores skraldebiler. Denne investering vil hjælpe os med at optimere køretøjsdriften, reducere overbelastning, sikre effektiv affaldsindsamling, samt bidrage til en mere bæredygtig og sikker drift for hele vores vognpark, står der i forslaget.
I følge forslagsstillerne har de såkaldte flådestyringssystemer allerede skabt store optimeringsgevinster i det private erhvervsliv ved besparelser på brændstof, vedligeholdelse og forbedret køretid. Ligledes menes det, at flådestyringssystemer har haft ”positive resultater med øget effektivitet og reduceret belastning på både materiel og ressourcer”.
Med et flådestyringssystem kan kommunens vognpark monitoreres, så køremønstre kan analyseres og optimeres. Vægtregistrering af skraldebiler vil desuden sikre, at overlæsning med skader, øget brændstofforbrug og sikkerhedsrisici undgås.
– Desuden vil vægtdataene kunne anvendes til at planlægge ruter ud fra sæsonvariationer, så vi kan optimere affaldsindsamlingen i
perioder med højere affaldsproduktion, skriver forslagsstillerne.
I følge forslagsstillerne vil de økonomiske udgifter til et flådestyrings- og vægtregistreringssystem hurtigt kunne tjenes ind.
– Investeringen vil hurtigt give afkast i form af besparelser på brændstof, vedligeholdelse og effektivisering af driften. Flere studier viser, at flådestyringssystemer kan betale sig selv tilbage inden for 1-2 år. Ved at forbedre planlægningen og reducere overlæsning forventes vi at forlænge levetiden på vores køretøjer og sænke de samlede driftsomkostninger, står der i forslaget, der blev behandlet af kommunalbestyrelsen tirsdag aften redaktionens deadline.
Det mener i hvert fald fire partier og grupper i kommunalbestyrelsen, der tirsdag aften havde et forslag med sig til kommunalbestyrelsesmødet.
– Gruppe I (Liberal Alliance) foreslår sammen med Gruppe H (Hvidovrelisten), Gruppe Æ (Danmarksdemokraterne) og Gruppe C (Konservative), at vi i Hvidovre Kommune investerer i et flådestyringssystem til hele vores vognpark og en vægtregistreringsfunktion på vores skraldebiler. Denne investering vil hjælpe os med at optimere køretøjsdriften, reducere overbelastning, sikre effektiv affaldsindsamling, samt bidrage til en mere bæredygtig og sikker drift for hele vores vognpark, står der i forslaget.
I følge forslagsstillerne har de såkaldte flådestyringssystemer allerede skabt store optimeringsgevinster i det private erhvervsliv ved besparelser på brændstof, vedligeholdelse og forbedret køretid. Ligledes menes det, at flådestyringssystemer har haft ”positive resultater med øget effektivitet og reduceret belastning på både materiel og ressourcer”.
Med et flådestyringssystem kan kommunens vognpark monitoreres, så køremønstre kan analyseres og optimeres. Vægtregistrering af skraldebiler vil desuden sikre, at overlæsning med skader, øget brændstofforbrug og sikkerhedsrisici undgås.
– Desuden vil vægtdataene kunne anvendes til at planlægge ruter ud fra sæsonvariationer, så vi kan optimere affaldsindsamlingen i
perioder med højere affaldsproduktion, skriver forslagsstillerne.
I følge forslagsstillerne vil de økonomiske udgifter til et flådestyrings- og vægtregistreringssystem hurtigt kunne tjenes ind.
– Investeringen vil hurtigt give afkast i form af besparelser på brændstof, vedligeholdelse og effektivisering af driften. Flere studier viser, at flådestyringssystemer kan betale sig selv tilbage inden for 1-2 år. Ved at forbedre planlægningen og reducere overlæsning forventes vi at forlænge levetiden på vores køretøjer og sænke de samlede driftsomkostninger, står der i forslaget, der blev behandlet af kommunalbestyrelsen tirsdag aften redaktionens deadline.