Hun modtager en pris

Hun modtager en pris

Lærer fra Langhøjskolen har skrevet et af landets tre bedste bachelorprojekter

NAVNE: Frida Johanne Koustrup Palmgren afsluttede læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole med et bachelorprojekt, som er så godt, at læreren fra Langhøjskolen fredag den 15. november modtager en pris for det, når Lærerprofession.dk holder prisfest i København.

Når elever afleverer en tekst i skriftlig dansk, forholder læreren sig ofte til den, uden at eleven er involveret i processen. Men der er potentiale i at bruge teksten som udgangspunkt for en samtale med eleven – bl.a. om, hvad der var interessant, hvad eleven egentlig ville med teksten, og måske hvad der var besværligt undervejs i skriveprocessen.

Det potentiale har Frida Johanne Koustrup Palmgren udforsket i sit bachelorprojekt “Eleven i teksten.”

Det gjorde hun blandt andet, fordi elever langt fra har samme muligheder for at skrive tekster, blandt andet på grund af den sociale arv.

– Jeg interesserer mig meget for de mekanismer i skolesystemet, der er med til at fastholde den sociale arv. Skriftlig dansk er adgangsgivende i samfundet. Derfor er det en relevant indgangsvinkel, siger hun.

I projektet har hun interviewet to elever i 8. klasse om en konkret tekst, de hver især har skrevet i dansk. Interviewene handler både om elevernes valg, fravalg og tanker om teksterne og om omstændighederne rundt om. Senere analyserer hun interviewene på baggrund af relevant teori, og her er en af hovedkonklusionerne, at eleverne ikke har lige muligheder.

– Når elever skriver tekster i skolen, spejler nogle elever sig i rollen som en, der skriver. For andre er den rolle mere fremmed. Det skyldes forskellige sproglige og sociale forudsætninger. Samtidig spiller den måde opgaven stilles på en afgørende rolle, fortæller hun.

En anden konklusion er, at der er et didaktisk potentiale ved tilgangen.

– I samtalen om teksten opstår der læring og nye erkendelser for både lærer og elev. Samtidig får eleven mulighed for at reflektere over sin egen selvopfattelse. Ved at synliggøre, hvad eleverne tager med fra skriveprocessen, kan man forhandle, hvad der er den gode tekst i danskfaget, og få viden om, hvad eleven har interesseret sig for undervejs, og hvad der har været svært, siger hun.

Det har ifølge Frida Johanne Koustrup Palmgren et frigørende potentiale.

– Eleverne kan redefinere, hvad der er en god tekst. Det handler ikke om, hvad jeg synes om det, de har skrevet, men om, hvad der er vigtigt for dem, siger hun.

Frida Johanne Koustrup Palmgren havde ikke skænket det mange tanker, at hun kunne ende med at vinde en pris for sit projekt.

– Jeg blev overrasket, da jeg hørte det. Jeg gik mest op i indholdet af projektet, men det vil være rigtig godt, hvis andre også kan have glæde af projektet, siger hun.

Frida Johanne Koustrup Palmgrens projekt er allerede udnævnt til et af landets tre bedste. Om det bliver nummer et, to eller tre, afsløres på fredag.

menu
menu